Volkswagen onderdelen kennisbank
 

1-2-3 Ignition - met vacuum vervroeging Electronische ontsteking

 

123 ontsteking
 
Het ontstekingssysteem in onze klassieke Volkswagen kan veel problemen veroorzaken. Na jaren van gebruik raakt de mechanische stroomverdeler versleten en krijgt deze een steeds grotere afwijking. Indien verkrijgbaar voor je motor kun je de complete stroomverdeler vervangen maar er is een veel beter alternatief: de 123 ontsteking voor zowel standaard als getunde motoren. 

De 123 ontsteking wordt geleverd in een behuizing die veel weg heeft van het origineel maar inwendig kom je geen mechanisch onderdeel meer tegen. Het achterhaalde mechanische systeem is vervangen voor een hi-tech computergestuurd systeem, hierdoor is een optimaal ontstekingssysteem gecreëerd met maximale prestaties en praktisch onderhoudsvrij.

Alle mechanische delen zoals contactpuntjes, centrifugaal gewichtjes, veertjes, lagers en het vacuüm diagram zijn vervangen door slechts een onderdeel: de centrale as met rotor. De interne elektronica verzorgt de juiste vervroeging en de optimale contacthoek bij verschillende toerentallen, hierdoor krijgt je bij elk toerental een maximale vonk. De onderdelen die gebruikt worden voor het op tijd zetten van de ontsteking zijn niet aan slijtage onderhevig. één keer goed afstellen en je hoeft je verder geen zorgen meer te maken. 

Voor de standaard 123 ontsteking wordt met een kleine schakelaar achter de inbusbout in de bodem van de behuizing de juiste vervroegingscurve voor je motor ingesteld (er zijn 16 verschillende vervroegingscurve instellingen beschikbaar) en bij de TUNE versie kun je dit nog verfijnder instellen en zelfs onder het rijden met behulp van de USB poort op je laptop. Zeker deze laatste versie is zeer geschikt voor getunede motoren van een snelle straatversie tot het zware racewerk. Iedere 123 ontsteking is tevens voorzien van een gelijkloop technologie wat normaal alleen wordt toegepast in de  formule 1, waarbij zeer hoge toerentallen worden behaald. De elektronica kijkt constant naar de hoeveelheid energie die wordt bijgedragen per cilinder, stel je voor dat de compressie van één cilinder afwijkt ten opzichte van de andere cilinders, dan wordt de rotatie van de vliegwiel minder gelijkmatig waardoor ook de rotatie van de nokkenas minder gelijkmatig verloopt. De 123 ontsteking detecteert dit en verstelt het ontstekingstijdstip per cilinder, dit resulteert in een gelijkmatig lopende motor die meer vermogen levert en minder snel slijt. Dat zijn niet de enige voordelen ten opzichte van de traditionele ontsteking, hier alle voordelen:

- automatisch snelstart programma bij koude motor
- gelijkloop verbetering zoals staat beschreven hierboven
- contacthoek (dwellhoek) wordt continu aangepast en gecorrigeerd
- schakelt zich zelf na 1 seconde uit bij ingeschakeld contact en niet draaiende motor (bobine wordt dan ontzien)
- brandstof besparend
- werkend op zowel 6 als 12 Volt (wordt automatisch herkend)
 
123 ontsteking systemen zijn geschikt voor:
- alle type 1 motoren
- 1500 en 1600 cc type 3 motoren
- type 4 motoren

123 met vacuüm
Bedoeld voor standaard motoren die af fabriek altijd zijn voorzien van een vacuüm voorvervroeging. Velen vervangen hun standaard stroomverdeler door een verdeler zonder vacuüm vervroeging, een foute beslissing. Het ontstekingstijdstip trekt zich dan niets aan van motorbelasting daar zorgt namelijk de niet aanwezige vacuüm voorvervroeging voor, dit resulteert in een verminderde trekkracht. Ook bij getunede motoren zou het prettiger zijn dat de vacuüm voorvervroeging aanwezig zou zijn maar de meeste grotere carburateurs hebben hier geen mogelijkheid voor vandaar dat je in dat geval de 123 zonder vacuüm aansluiting kan kiezen. 
#2246

123 zonder vacuüm 
Bedoeld voor getunede motoren die met grotere carburateur rijden welke in de meeste gevallen geen vacuüm voorvervroegingsmogelijkheden hebben. Doordat de weg van carburateur naar cilinderkop een stuk korter is dan bij een standaard motor heeft dit verder praktisch geen trekkracht gevolgen. Mocht je carburateurs hebben met vacuüm voorziening zoals bijvoorbeeld bij een Dellorto DRLA is het raadzaam om dit ook te gebruiken en de keuze te laten vallen op de 123 met vacuüm, hiermee behaal je het hoogste rendement in dit geval.
#2245

123 TUNE 
Door de 123 TUNE  met de computer te verbinden kan deze op een zeer gemakkelijke manier exact en zonder beperkingen worden ingesteld naar de wensen van de gebruiker, hoe veeleisend die ook zijn. De ontsteking biedt twee vervroegingscurves dieomschakelbaar zijn, hiermee pas je de ontsteking aan als je bijvoorbeeld op twee verschillende brandstoffen rijd zoals benzine & LPG of benzine en E85. De 123 TUNE beschikt over een vacuüm aansluiting welke onaangesloten blijft als deze mogelijkheid niet aanwezig is zoals bij veel getunede motoren voorzien van grotere carburateurs. Hiermee is de 123 TUNE zowel geschikt voor alle mogelijke motoren van standaard tot zwaar getuned. Hier alle extra functies die de 123 TUNE meer te bieden heeft dan de standaard modellen:
- twee vervroegings curves (500 to 8000 rpm)
- twee vacuum-vervroegings & boost-retard curves (0 to 200 kPa or -30 inHg to +15 psi)
- twee toerental grenzen (MAP-start ) waarbij vacuumvervroeging begint indien aangesloten
- twee toeren-begrenzings velden (advanced random spark stealing)
- real-time tuning vanaf het toetsenbord.(ideaal voor het werken met een rollenbank)
- RPM-stopwatch (ideaal om op de weg te tunen)
- luxe 'import-from-file' en 'export-to-file' mogelijkheden. (makkelijk uitwisselen van curves)
- elektronisch "dashboard" met :
* temperatuur meter (in gr. Celsius of gr. Fahrenheit)
* druk inlaat-spruitstuk (in Bar of in inches Hg / Psi)
* toerenteller (0 to 8000 rpm krukas)
* vonk-energie meter (stroom in bobine)
* meter met de totale vervroeging (in graden krukas)

De benodigde meest actuele software is gratis te downloaden op de site van 123ignition: http://www.123ignition.nl/

#2247  
 

123 TUNE+ met bluetooth

Door de 123 TUNE+ via bluetooth met smartphone of tablet te verbinden kan deze op een zeer gemakkelijke manier exact en zonder beperkingen worden ingesteld naar de wensen van de gebruiker, hoe veeleisend die ook zijn. De ontsteking biedt twee vervroegingscurves die omschakelbaar zijn, hiermee pas je de ontsteking aan als je bijvoorbeeld op twee verschillende brandstoffen rijd zoals benzine & LPG of benzine en E85. De 123 TUNE+ beschikt over een vacuüm aansluiting die onaangesloten blijft als deze mogelijkheid niet aanwezig is zoals bij veel getunede motoren voorzien van grotere carburateurs. Hiermee is de 123 TUNE+ zowel geschikt voor alle mogelijke motoren van standaard tot zwaar getuned. Hier alle extra functies die de 123 TUNE meer te bieden heeft dan de standaard modellen:
- twee vervroegings curves (500 to 8000 rpm)
- twee vacuum-vervroegings & boost-retard curves (0 to 200 kPa or -30 inHg to +15 psi)
- twee toerental grenzen (MAP-start ) waarbij vacuumvervroeging begint indien aangesloten
- twee toeren-begrenzings velden (advanced random spark stealing)
- real-time tuning vanaf het toetsenbord.(ideaal voor het werken met een rollenbank)
- RPM-stopwatch (ideaal om op de weg te tunen)
- luxe 'import-from-file' en 'export-to-file' mogelijkheden. (makkelijk uitwisselen van curves)
- elektronisch "dashboard" met :
temperatuur meter (in gr. Celsius of gr. Fahrenheit)
druk inlaat-spruitstuk (in Bar of in inches Hg / Psi)
toerenteller (0 to 8000 rpm krukas)
vonk-energie meter (stroom in bobine)
meter met de totale vervroeging (in graden krukas)

De app voor IOS of Android kan gratis worden gedownload

 #2248

Vervangende onderdelen
De 123 is praktisch onderhoudsvrij het enige wat in de loop van de tijd kan slijten is de verdeelkap, rotor en eventueel de verdeler afdichting welke standaard wordt meegeleverd. Mocht het zover zijn dat deze onderdelen aan vervanging toe zijn dan zijn deze los leverbaar.
#4063     verdeelkap
#2032     rotor
#2002     verdelerafdichtingsring