Volkswagen onderdelen kennisbank
 

123 ontsteking voor motoren met een D-Jetronic injectiesysteem Type 1 motoren Type 3 motoren Type 4 motoren

 

This unit offers trigger outputs for Bosch D-Jetronic fuel injection engines.

Het ontstekingssysteem in onze klassieke Volkswagen kan veel problemen veroorzaken. Na jaren van gebruik raakt de mechanische stroomverdeler versleten en krijgt deze een steeds grotere afwijking. Indien verkrijgbaar voor je motor kun je de complete stroomverdeler vervangen maar er is een veel beter alternatief: de 123 ontsteking voor zowel standaard als getunde motoren.

De 123 ontsteking wordt geleverd in een behuizing die veel weg heeft van het origineel maar inwendig kom je geen mechanisch onderdeel meer tegen. Het achterhaalde mechanische systeem is vervangen voor een hi-tech computergestuurd systeem, hierdoor is een optimaal ontstekingssysteem gecreëerd met maximale prestaties en praktisch onderhoudsvrij.

Alle mechanische delen zoals contactpuntjes, centrifugaal gewichtjes, veertjes, lagers en het vacuüm diagram zijn vervangen door slechts een onderdeel: de centrale as met rotor. De interne elektronica verzorgt de juiste vervroeging en de optimale contacthoek bij verschillende toerentallen, hierdoor krijgt je bij elk toerental een maximale vonk. De onderdelen die gebruikt worden voor het op tijd zetten van de ontsteking zijn niet aan slijtage onderhevig. één keer goed afstellen en je hoeft je verder geen zorgen meer te maken.

Voor de standaard 123 ontsteking wordt met een kleine schakelaar achter de inbusbout in de bodem van de behuizing de juiste vervroegingscurve voor je motor ingesteld (er zijn 16 verschillende vervroegingscurve instellingen beschikbaar). Iedere 123 ontsteking is tevens voorzien van een gelijkloop technologie wat normaal alleen wordt toegepast in de formule 1, waarbij zeer hoge toerentallen worden behaald. De elektronica kijkt constant naar de hoeveelheid energie die wordt bijgedragen per cilinder, stel je voor dat de compressie van één cilinder afwijkt ten opzichte van de andere cilinders, dan wordt de rotatie van de vliegwiel minder gelijkmatig waardoor ook de rotatie van de nokkenas minder gelijkmatig verloopt. De 123 ontsteking detecteert dit en verstelt het ontstekingstijdstip per cilinder, dit resulteert in een gelijkmatig lopende motor die meer vermogen levert en minder snel slijt. Dat zijn niet de enige voordelen ten opzichte van de traditionele ontsteking, hier alle voordelen:

- automatisch snelstart programma bij koude motor
- gelijkloop verbetering zoals staat beschreven hierboven
- contacthoek (dwellhoek) wordt continu aangepast en gecorrigeerd
- schakelt zich zelf na 1 seconde uit bij ingeschakeld contact en niet draaiende motor (bobine wordt dan ontzien)
- brandstof besparend
- werkend op zowel 6 als 12 Volt (wordt automatisch herkend)


123 ontsteking systemen zijn geschikt voor:
-type 1 motoren met uitzondering van 25 en 30 pk, type 3 motoren

-CT/CZ en type 4 motoren, maar als er af fabriek een elektronische ontsteking aanwezig was neem dan bobine 2053 of 2165 er extra bij omdat de huidige bobine niet geschikt is.

Deze 123 met vacuüm is bedoeld voor standaard motoren die af fabriek waren voorzien van een vacuüm voorvervroeging. Velen vervangen hun standaard stroomverdeler door een verdeler zonder vacuüm vervroeging maar ontstekingstijdstip trekt zich dan niets aan van motorbelasting waar de vacuüm voorvervroeging voor zorgt wat dan weer resulteert in verminderde trekkracht.