Volkswagen onderdelen kennisbank
 

Aandrijfas (IRS) XZN bouten (6 stuks) Kever Karmann Ghia Bus Type 3 T25/T3 Bus

 

Aandrijfas bouten (XZN)

Er komt een gigantische kracht te staan op de bouten waarmee de aandrijfassen (homokineten) op de flenzen zijn gemonteerd wordt aangeraden deze altijd te vervangen en niet te hergebruiken. Als je niet in bezit bent van het juiste gereedschap schaf dan een  XZN M8 dop aan (#3481), zonder deze dop krijg je de bouten niet op een normale manier los en vast. Het is tevens aan te raden om ook de borgplaatjes te vervangen, deze houden de bouten op de juiste plaats. 

Homokineten zijn alleen van toepassing als je auto is voorzien van een onafhankelijke achterwiel ophanging meer bekend onder de Engelse term IRS (independentrear suspension). Als je niet precies weet  welke achteras er zit gemonteerd kijk dan of je aandrijfhoezen hebt zowel aan de wielzijde als aan de versnellingsbakzijde dan heb je te maken met tussenassen ofwel IRS, indien je deze alleen aan de versnellingsbak zijde aanwezig zijn heb je te maken met pendelassen (swing axel).  

De T25 Syncro bus is de enige uitzonder op het geheel deze heeft ook aan de voorzijde aandrijfassen met homikineten.

De XZN bouten worden per 6 stuks verkocht wat voldoende is voor één zijde (één homokineet). 

Vergeet niet een M8 XZN dop mee te bestellen als je deze niet in je gereedschapwagen hebt liggen, zoals ook een set nieuwe borgplaatjes.