Brandstoffilter
Een extra benzinefilter werd bij de Kever pas gebruikt vanaf 1976 (behalve de auto’s met injectie motor), en bij de Bus vanaf 1967, dit filter is te vinden tussen de benzineslang direct na de tank, dus niet in de motorruimte. Naast dit filter is er bij de meeste types ook één te vinden in de benzinetank, indien er bij jouw auto nog geen benzinefilter tussen de benzineslang zit gemonteerd is het toch raadzaam er één te monteren, dit filtert de benzine maximaal voordat het de carburateur bereikt en hier voor verstopte sproeiers kan zorgen. Als er een filter in je tank aanwezig is kan dit stuk gaan terwijl je dit niet merkt, een extra benzinefilter geeft hiermee meer zekerheid en kom je onderweg niet voor verassingen te staan. Bussen met een Diesel motor zijn ook voorzien van een filter wat naast vuil ook vocht uit de brandstof filtert. Aan de onderzijde van het filter zit hiervoor een aftap mogelijkheid, die bij iedere onderhoudsbeurt moet deze worden afgetapt. Het is raadzaam om bij iedere grote beurt het brandstoffilter te vervangen, de kosten hiervoor zijn niet hoog waarom zou je dan het risico nemen om stil te komen te staan door een volgelopen filter. In onderstaand schema staan alle brandstoffilters vermeld voor zowel in de tank of brandstofkraan als de losse filters voor tussen de slang, bedoeld voor standaard motoren. Indien je op zoek was naar een brandstof filter wat je kunt reinigen, voor een grotere slangdiameter of een filter met een hogere filterring dan wat standaard het geval is kijk dan bij de aanverwanten.
Let op! Filters met van slangpilaren altijd voorzien van slangklemmen en hou de bij montage rekening met de aansluit wijze in- en uitgaand ,een pijl op het filter geeft de richting aan gezien vanuit de tank.
type | motor type | bestelnr. | Ø in (mm) |
Ø uit (mm) |
benzinetank zeef |
Kever | carburateur | #1695 | 5 - 8 | 5 - 8 | #4483 / #4484 / #4485 |
Injectie | #1585 | 8 | 12 | n.v.t | |
Karmann Ghia | carburateur | #1695 | 5 - 8 | 5 - 8 | #4483 / #4484 |
Bus t/m 7/1979 | carburateur | #1695 | 5 - 8 | 5 - 8 | #4483 / #4484 / #4485 |
Injectie | #1585 | 8 | 12 | n.v.t | |
Bus vanaf 8/1979 (T25) | carburateur | #1695 | 5 - 8 | 5 - 8 | n.v.t |
Injectie ¹ | #71585 | 8 | 8 | n.v.t | |
Injectie (DH) ¹ | #1585 | 8 | 12 | n.v.t | |
Diesel t/m 7/1987 ² | #71685 | n.v.t | n.v.t | n.v.t | |
Diesel vanaf 8/1987 en later ² | #71686 | 8 | 8 | n.v.t | |
Diesel voor brandstof voorverwarming | #71687 | 8 | 8 | n.v.t | |
Type 3 | carburateur | #1695 | 5 - 8 | 5 - 8 | #4483 |
Kübel | alle motoren | #1695 | 5 - 8 | 5 - 8 | #4483 |
bereik | bestelnummer |
6-8 mm | #500140 |
7-9 mm | #500141 |
8-10 mm | #500142 |
9-11 mm | #500143 |
10-12 mm | #500144 |
11-13 mm | #500145 |
12-14 mm | #500146 |
13-15 mm | #500147 |
14-16 mm | #500148 |
15-17 mm | #500149 |
aanverwante brandstof filters
In sommige gevallen is het noodzakelijk dat de brandstof beter wordt gefilterd dan wat origineel het geval is. Speciaal hiervoor heeft K&N een filter ontwikkeld voorzien van een fijnmazige RVS filterelement, wat het originele filter doorlaat wordt door het K&N filter onherroepelijk tegengehouden. Wil je liever een filter monteren wat achteraf is te reinigen en waarbij de vuilophoping goed zichtbaar is dan zijn er de verchroomde doorzichtige filters. Deze zijn leverbaar voor diverse slangdiameters met een filtering wat gelijk staat aan het origineel, je kunt het filter reinigen in benzine tot het element beschadigingen gaat vertonen.
#4695 K&N benzine filter voor carburateur motoren (5.5 tot 6 mm inwendige slang diameter)
#1692 verchroomd benzine filter voor 5 tot 6.4 mm inwendige slang diameters
#1693 verchroomd benzine filter voor 6.5 tot 8.0 mm inwendige slang diameters
#1694 verchroomd benzine filter voor 8.1 tot 9.5 mm inwendige slang diameters