Brandstoftank
Als je het brandstoffilter extreem is vervuild kan dit de toevoer dusdanig beïnvloeden dat de motor te weinig brandstof krijgt. Je kunt keer op keer een nieuw filter monteren maar is het niet verstandiger de tank te vernieuwen. Veelal zijn roestschilfers de oorzaak van de verstopping, het schoon maken van de tank wil wel eens helpen maar niet voor lange duur, het metaal is nu eenmaal aangetast en zal binnen de kortste keren weer voor verstopping gaan zorgen. Indien je in het bezit bent van een buggy dan is het raadzaam om tank #492 te nemen; deze heeft de tankingang van boven waar direct de tankdop op past en de mogelijkheid voor het plaatsen van tankvlotter. Deze tank is ook een uitkomst als je het benzineklepje hebt dicht gelast voor de real cal-look. Zorg ervoor dat de tank aan de onderzijde wordt voorzien van een undercoating ( #50800) tegen de roestvorming (de tank wordt snel vergeten als de auto een anti-roest behandeling krijgt). De benzinetanks worden kaal geleverd eventueel aansluitingen zal je extra moeten aanschaffen.
Let op!, benzinetank #492 en #3089 maken gebruik van benzinedop #485, hetgeen origineel zit gemonteerd heeft een andere aansluiting of diameter, neem deze er extra bij.
model | uitvoering / bouwjaar | nr. | opmerking |
Kever | t/m 7/1960 | #3089 | geen vlotter mogelijkheid en gebruik benzinedop #485 |
vanaf 8/1960 t/m 7/1967 | #492 | gebruik benzinedop #485 ¹, ook leverbaar in 47.3 liter #483 | |
1200-1300-1500 vanaf 8/1967 en later | #493 | ||
1303 | #3097 | voor modellen met injectie motor, voor modellen met carburateur motor 1 uitgang afsluiten. | |
Karmann Ghia | t/m 7/1960 | #3089 | geen vlotter mogelijkheid en gebruik benzinedop #485 |
vanaf 8/1960 t/m 7/1967 | #492 | gebruik benzinedop #485 ¹, ook leverbaar in 47.3 liter #483 | |
vanaf 8/1967 en later | #493 | ||
Bus | vanaf 3/1955 t/m 7/1967 ² | #20492 | |
vanaf 8/1967 t/m 7/1971 | #211201075D | ||
vanaf 8/1971 t/m 1973 | #23494 | tot chassisnummer 213 2138 900 | |
vanaf 1973 t/m 7/1979 | #23493 | vanaf chassisnummer 213 2138 901 | |
8/1979 t/m 7/1985 (geen injectie) | #70492 | vulopening is 69 mm | |
vanaf 8/1985 en later (geen injectie) | #70493 | vulopening is 48 mm | |
alle bouwjaren met injectie | #70494 | vulopening is 48 mm | |
Kübel | alle bouwjaren | #493 |
Type | Model / Bouwjaar tank | met brandstofkraan | zonder brandstofkraan |
Kever | vanaf 8/1960 t/m 7/1967 | #486 | #482 (6 mm standaard) / #4482 (8 mm extra groot) |
1200-1300-1500 vanaf 8/1967 | #486 | #482 (6 mm standaard) / #4482 (8 mm extra groot) | |
Karmann Ghia | vanaf 8/1960 t/m 7/1967 | #486 | #482 (6 mm standaard) / #4482 (8 mm extra groot) |
vanaf 8/1967 en later | #482 (6 mm standaard) / #4482 (8 mm extra groot) | ||
Bus | vanaf 3/1955 t/m 7/1967 | #20485 | #482 (6 mm standaard) / #4482 (8 mm extra groot) |
Kübel | alle bouwjaren | #482 (6 mm standaard) / #4482 (8 mm extra groot) |