Benzinetank vlotters
Kun je niet meer vertrouwen op je benzinemeter, of geeft deze altijd “vol” of “leeg” aan, dan kan de benzinetank vlotter die boven in de tank is gemonteerd aan vervanging toe zijn. Controleer eerst of de meter nog goed werkt door de aansluitdraad tegen massa te houden, de meter moet dan helemaal uitslaan (alleen bij elektrische vlotters). Reparatie van een elektrische vlotter is niet mogelijk, vervanging is de enige oplossing. De meeste vlotters worden geleverd inclusief de afdichting, indien dit niet het geval is staat dit bij het bouwjaar vermeld en kun je deze extra mee bestellen (vervangende afdichting). Het gaat hierbij om vlotters van zeer hoge kwaliteit, zoals VW altijd heeft gebruikt, enkele vlotters zijn ook leverbaar van een mindere kwaliteit, indien dit het geval is staat dit ook in onderstaand overzicht vermeld (alternatief). Een mechanische vlotter wordt merendeel vervangen als deze door corrosie vast zit, het nieuwe exemplaar is grotendeels van kunststof, een corrosie probleem zal je dan ook in de toekomst niet meer hebben.
Let op: de zogenaamde buisvlotters worden af fabriek geborgd om ervoor te zorgen dat tijdens opslag en vervoer de vlotter niet continu van boven naar beneden wordt geslingerd en hierdoor zou kunnen beschadigen. Deze borging bevindt zich onder een sticker, verwijder dit en trek de borgpen eruit voordat je hem gaat monteren. Indien je het bouwjaar niet precies kunt achterhalen staat bij deze vlotters de lengte vermeld in de afbeelding, gemeten vanaf de montagerand.
Kever
bouwjaar | werking | vlotter | alternatief | vervangende afdichting |
vanaf 8/1955 t/m 7/1957 | elektrisch | #3245 | geen | #3494 |
vanaf 8/1961 t/m 7/1967 | mechanisch | #245 | ||
1200-1300-1500 vanaf 8/1967 en later | elektrisch | #955 | #494 | |
1302-1303 | #956 | #477 | #3477 |
bouwjaar | werking | vlotter | alternatief | vervangende afdichting |
t/m 7/1960 | elektrisch | #3245 | geen | #3494 |
vanaf 8/1960 t/m 7/1961 | #26493 | #20493 | ||
vanaf 8/1961 t/m 7/1966 | mechanisch | #245 | geen | |
vanaf 8/1966 t/m 1973 ¹ | elektrisch | #26493 | #20493 | |
vanaf 1973 ² en later | #955 | #494 |
bouwjaar | werking | vlotter | alternatief | vervangende afdichting |
vanaf 3/1955 t/m 7/1967 | elektrisch | #26493 | #20493 | #3494 |
vanaf 8/1967 t/m 1973 ¹ | #23498 | #20497 | ||
vanaf 1973 ² t/m 71979 | #24694 | #20494 | #3477 | |
vanaf 8/1979 t/m 1987 ³ (zonder afdichting) | #70495 | geen |
bouwjaar | werking | vlotter | alternatief | vervangende afdichting |
alle bouwjaren (zonder afdichting) | elektrisch | #955 | #494 | #3494 |
bouwjaar | werking | vlotter | alternatief | vervangende afdichting |
alle bouwjaren (zonder afdichting) | elektrisch | #30495 | #30494 | #3494 |
aanverwanten
Het komt vaak voor dat het probleem helemaal niet aan de vlotter ligt maar aan de stabilisator of de meter, wees voorzichtig met testen de vlotter ziet er onschuldig en eenvoudig uit maar is een zwak element wat bij een verkeerde aansluiting of het aansluiten op een kapotte stabilisator of meter spontaan in rook op kan gaan. Een vlotter die door verbranding stuk is gegaan kan niet als garantie worden geclaimd dit is altijd te wijten aan een verkeerde montage. Zie hieronder de links naar de benzinemeter en de stabilisator.
- #2655 benzinemeter
- #2651 benzinemeter stabilisator