Bumpersteunen
Tot en met het modeljaar 1975 zijn de bumpersteunen vervaardigd uit enkele stroken metaal die op elkaar zijn gelast en gebogen tot de juiste vorm waarbij de voorzijde afwijkt van de achterzijde. Na 1975 heeft de bumpersteun een metamorfose ondergaan, hij werd uit één geheel geperst en universeel te gebruiken voor zowel links als rechts als voor en achter. In onderstaand overzicht zijn alle bumpersteunen vermeld waarbij er zelfs keuze is voor gepolijst RVS waarbij roest voor eens en altijd wordt uitgeschakeld en blinkt als hoogglans chroom.
let op: alleen van toepassing op de Kever
model en bouwjaar | materiaal en behandeling | voorzijde | achterzijde | levering | ||
links | rechts | links | rechts | |||
alle modellen t/m 7/1967 VW1200 vanaf 8/1967 t/m 7/1973 |
staal in zwarte transportlak (1) | #18 | #19 | paar | ||
gepolijst RVS | #9922 | #9923 | paar | |||
VW1300 / 1500, 1302 en 1303 8/1967 t/m 7/1974 VW 1200 8/1973 t/m 7/1974 |
staal in zwarte poedercoating (2) | #43 | #44 | #45 | #46 | per stuk |
VW1200 vanaf 8.1974 1303 vanaf 8/1974 (zonder veiligheidsbumpers)* |
staal in zwarte primer (3) | #80 | per stuk |
*Bumpersteunen van veiligheidsbumpers zijn voorzien van schokbrekers, voornamelijk toegepast voor de Amerikaanse markt.
1 Transportlak is alleen bedoeld om niet te roesten in de magazijnen en tijdens transport. Gebruik deze lak niet als grondlaag daarvoor is transportlak niet geschikt.
2 Overspuiten is niet noodzakelijk, poedercoating is een zeer harde afwerklaag, kan direct worden gemonteerd.
3 Primer dient als grondlaag voor verdere laklagen, zonder verder behandeling is de bumpersteun onvoldoende beschermd.