Volkswagen onderdelen kennisbank
 

Carter standaard Type 1 8/1970 en later (big olie channels) Bus 1600 cc 8/1970 en later (behalve CT) Type 3 1600 cc Kübel

 

Standaard carter 

Standaard carter Als je eenmaal begint met de revisie van je motor zul je het carter goed moeten bekijken of dit hier nog wel voor in aanmerking kan komen. Door corrosie is het carter aan de buitenzijde vaak aangetast, dit is een normaal verschijnsel maar het moet nog wel de moeite waard zijn om te gaan hergebruiken. Voordat je met meten begint controleer je het carter eerst op haarscheurtjes, hiervoor zijn middelen verkrijgbaar waarmee haarscheurtjes zichtbaar worden, komen er haarscheurtjes tevoorschijn, kun je beter het carter vervangen. Indien er geen haarscheurtjes zijn ontdekt ga je de lager boringen opmeten. Houd u er rekening mee dat het carter moet worden gelijnboord, het komt maar zelden voor dat het carter zich in nog zo’n goede staat bevind dat dit niet nodig is.

Bekijk goed naar welke overmaat de hoofdlagers moeten worden geboord, indien dit boven de 1.5 mm komt, raden wij aan hier niet meer aan te beginnen. Meet daarnaast ook goed de nokkenasboring op, het kan makkelijk zo zijn dat deze al eens zijn gelijnboord (komt vaak voor bij door VW gereviseerde motoren) of het is noodzakelijk deze te lijnboren. Er zijn overmaatse nokkenaslagers leverbaar maar als je het aan ons vraagt geven wij de voorkeur aan de standaard maat en zouden we het carter niet meer gebruiken. De voorkeur gaat naar zo’n klein mogelijke overmaat en als het even kan liefst volledig standaard. Als je een nieuw carter neemt hoeft u geen extra kosten te maken, kun je de standaard maat lagers gebruiken en heb je een carter wat niet is aangetast door corrosie of onderhuidse haarscheurtjes, die vroeg of laat voor doorscheuren kunnen zorgen.

Dit carter is een origineel AS 41 VW carter ofwel gemaakt van een legering aluminium (4%) magnesium en (1%) silicium, dus sterker als een AS 21 carter die ook door Volkswagen zijn geleverd. Verder is het nog het vermelden waard dat het carter is voorzien van grote oliekanalen, er zijn namelijk ook carter met kleine oliekanalen in omloop die alleen voor enkel inlaat motoren geschikt zijn en zeker niet voor tuning, indien je dit van plan zou zijn.

Het carter is van het zogenaamde universele type, dit houdt in dat het zowel geschikt is voor Kever Karmann Ghia en 181 alsmede kan worden gebruikt voor Bus en Type 3. Het carter wordt kaal geleverd waarbij het aan te raden is de carter onderdelen set (#4970) bij te bestellen, hiermee heb je de meeste onderdelen die niet bij het carter worden geleverd en je ook geen oude onderdelen van je bestaande carter hoeft te hergebruiken. Helaas ben je er dan nog niet helemaal, ook de cilinder draadstangen van 8 mm (alleen voor 1300 en 1600 cc dubbelpoorts motoren) en nokkenas afsluitplug (#2094) worden niet bijgeleverd. Je kunt deze hergebruiken van je oude carter of direct nieuw bijbestellen. Uiteraard kunnen wij ook alle werkzaamheden voor u uitvoeren. Neem hiervoor contact met ons op.