Volkswagen onderdelen kennisbank
 

Carter super stock (standaard) carter 90 mm / slag 69 mm Type 1 motoren (behalve 25+30 pk) Type 3 motoren

 

Super stock carters

Deze Super stock carters zijn gemaakt van 100% aluminium net als de carters die bij type 4 motoren werden gebruikt. Het eerste wat dan opvalt, is de gewichtstoename in vergelijking met een origineel carter. Dit veel sterker aluminium moet er voor zorgen dat de lager zittingen niet meer uitlopen. Proefbank tests onder extreme omstandigheden hebben bewezen dat dit daadwerkelijk ook zo is. Zeker voor de motor tuners onder ons de perfecte oplossing om te starten met een carter wat geen revisie werkzaamheden hoeft te ondergaan, hierdoor blijft het carter zijn oorspronkelijke maten behouden. Het carter is van het zogenaamde universele type, dit houdt in dat het zowel geschikt is voor type 1 als type 3 motoren. Het afdekplaatje waarmee de olievulstuk van een type 3 motor wordt afgedicht wordt bijgeleverd maar is ook los leverbaar als vervangend onderdeel. Het carter wordt kaal geleverd zonder de cilinder draadstangen van 8 mm, nokkenas afsluitplug, oliedrukplunjersmet veren en opsluitbouten (zie opties) en met grote oliekanalen. Er zijn twee soorten Super stock carters leverbaar, voor een standaard slag krukas van 69 mm en voor een krukas tot een slag van 82 mm. Bij deze laatste uitvoering is niet alleen het carter van binnen geschikt gemaakt voor de langere slag (kleine carter aanpassingen kunnen nog noodzakelijk zijn) maar, is ook het hoofd oliekanaal open geboord en voorzien van schroefdraad zodat er een oliefilter direct na de pomp gemonteerd kan worden (full-flow) en eventueel een extra oliekoeler. Tevens is het carter aan de vliegwielzijde extra verstevigd. Deze carters kunnen ook voor een grotere slag dan 82 mm worden gebruikt maar dan is aanpassing van het carter wel noodzakelijk. 

Let op! Er zijn wel een paar details wat bij deze carters moeten worden aangepast, het is soms noodzakelijk om de ruimte rond het ontstekingsasje iets aan te passen anders kan het aanlopen en bij gebruik van een scherpere nokkenas kan het voorkomen dat er iets materiaal van de oliepomp moet worden verwijderd. Tevens moet er een klein stukje van het plaatwerk achter de poelie worden afgeknipt om goed aan te sluiten. 

Geschikt voor: type 1 motoren (behalve 25 en 30 pk), type 3 motoren
 

nummer maximale krukas slag cilinder gatØ overeenkomend met: opmerking
#1969 69 mm 90 mm maximaal 1679 cc standaard carter ¹
#1720 69 mm 96 mm maximaal 1835 cc  
#1789 69 mm 97 mm maximaal 1915 cc  
#1655 82 mm 96 mm maximaal 2180 cc full-flow mogelijkheid + extra versterkt²
#1707 82 mm 97 mm maximaal 2276 cc full-flow mogelijkheid + extra versterkt²
 
¹ kan dienen als vervanger voor een origineel carter. Wil je liever een origineel VW carter kijk dan hier
² dit zijn extra’s die niet bij de andere carters zijn uitgevoerd
 
Vervangend olievulstuk afdekplaatje

Het carter is universeel uitgevoerd voor zowel type 1 als type 3 motoren, bij gebruik als type 1 motor dient het gat van het olievulstuk te worden afgedekt. Mocht het bijgeleverde plaatje zijn kwijt geraakt of je hebt een gebruikt carter gekocht wat voorheen als type 3 motor diende is het plaatje ook los leverbaar. Wordt geleverd inclusief pakking.

#1990