Super stock carters
Deze Super stock carters zijn gemaakt van 100% aluminium net als de carters die bij type 4 motoren werden gebruikt. Het eerste wat dan opvalt, is de gewichtstoename in vergelijking met een origineel carter. Dit veel sterker aluminium moet er voor zorgen dat de lager zittingen niet meer uitlopen. Proefbank tests onder extreme omstandigheden hebben bewezen dat dit daadwerkelijk ook zo is. Zeker voor de motor tuners onder ons de perfecte oplossing om te starten met een carter wat geen revisie werkzaamheden hoeft te ondergaan, hierdoor blijft het carter zijn oorspronkelijke maten behouden. Het carter is van het zogenaamde universele type, dit houdt in dat het zowel geschikt is voor type 1 als type 3 motoren. Het afdekplaatje waarmee de olievulstuk van een type 3 motor wordt afgedicht wordt bijgeleverd maar is ook los leverbaar als vervangend onderdeel. Het carter wordt kaal geleverd zonder de cilinder draadstangen van 8 mm, nokkenas afsluitplug, oliedrukplunjersmet veren en opsluitbouten (zie opties) en met grote oliekanalen. Er zijn twee soorten Super stock carters leverbaar, voor een standaard slag krukas van 69 mm en voor een krukas tot een slag van 82 mm. Bij deze laatste uitvoering is niet alleen het carter van binnen geschikt gemaakt voor de langere slag (kleine carter aanpassingen kunnen nog noodzakelijk zijn) maar, is ook het hoofd oliekanaal open geboord en voorzien van schroefdraad zodat er een oliefilter direct na de pomp gemonteerd kan worden (full-flow) en eventueel een extra oliekoeler. Tevens is het carter aan de vliegwielzijde extra verstevigd. Deze carters kunnen ook voor een grotere slag dan 82 mm worden gebruikt maar dan is aanpassing van het carter wel noodzakelijk.
Let op! Er zijn wel een paar details wat bij deze carters moeten worden aangepast, het is soms noodzakelijk om de ruimte rond het ontstekingsasje iets aan te passen anders kan het aanlopen en bij gebruik van een scherpere nokkenas kan het voorkomen dat er iets materiaal van de oliepomp moet worden verwijderd. Tevens moet er een klein stukje van het plaatwerk achter de poelie worden afgeknipt om goed aan te sluiten.
Geschikt voor: type 1 motoren (behalve 25 en 30 pk), type 3 motoren
nummer | maximale krukas slag | cilinder gatØ | overeenkomend met: | opmerking |
#1969 | 69 mm | 90 mm | maximaal 1679 cc | standaard carter ¹ |
#1720 | 69 mm | 96 mm | maximaal 1835 cc | |
#1789 | 69 mm | 97 mm | maximaal 1915 cc | |
#1655 | 82 mm | 96 mm | maximaal 2180 cc | full-flow mogelijkheid + extra versterkt² |
#1707 | 82 mm | 97 mm | maximaal 2276 cc | full-flow mogelijkheid + extra versterkt² |