Volkswagen onderdelen kennisbank
 

Chassisbouten (22 stuks) Kever Karmann Ghia Type 3 Kübel Specificaties: Schroefdraadmaat: M8 x 1.25 Lengte: 27/12 mm Treksterkte: 8.8 Sleutelmaat: 13 mm

 
vw artikelnummer: 111 899 145
 

Chassis bouten en plaatjes

Bij de Kever, Karmann Ghia, Type 3 en Kübel wordt de carrosserie aan het chassis gemonteerd met zogenaamde zoekbouten (bouten met een zoekpunt). Als je M8 bouten zou gebruiken zonder zoekpunt wordt het monteren zeer lastig, door het tussenliggend rubber heb je geen zicht meer op de moeren in de kokerbalk en ben je uren bezig om de bout recht voor de moer te krijgen, door de zoekpunt druk je hem in het gat en draai je hem moeiteloos vast. De gaten in het chassis zijn een stuk groter gehouden om eventueel verloop op te kunnen vangen, om de bouten toch goed aan te kunnen draaien worden in de chassisrand verstevigingsplaatjes gemonteerd die het aandruk oppervlak vergroten. Bij het demonteren van de bouten zal je ontdekken dat deze er vaak niet ongeschonden uit komen, roest is hierbij het grootste probleem. Ook de plaatjes hebben door de jaren heen hun sporen van roest en verderft nagelaten, het is dan ook raadzaam om zowel de bouten als de plaatjes te vervangen. Zowel de bouten als de plaatjes worden per 22 stuks geleverd wat voor de Kever en Karmann Ghia voldoende is voor het complete chassis, voor de Type 3 en Kübel heb je er een paar extra nodig. Je kunt overwegen om hiervoor een tweede set aan te schaffen maar vaak zijn er altijd nog wel een paar bouten en plaatjes te hergebruiken, zeker die aan de binnenzijde zijn gemonteerd en geen last van de weersinvloeden hebben gehad.

#8060 bouten met zoekpunt
#8061 montage plaatjes

chassis / carrosserie rubbers

Bij het monteren van de carrosserie op het chassis is het raadzaam alle rubbers te vervangen. Het rubber op de chassisrand komt er nooit ongeschonden van tussen terwijl de rubber blokjes aan de voorzijde op de vooras en aan de achterzijde bij de schokbrekers soms nog kunnen worden hergebruikt maar door de leeftijd en het verduren van het rubber raden we aan dit toch te vernieuwen.