Volkswagen onderdelen kennisbank
 

Lichter chroommolybdeen vliegwiel 200 mm (130 tanden, 5.9 kg) T1 motoren Typ3 motoren 8/1962»

 

Een lichter vliegwiel draagt mee aan meer vermogen, maar is echter meer geschikt voor motoren die hogere toeren draaien.

Het 200 mm type 1 en type 3 vliegwiel is geschikt voor een 8 pens verbinding op de krukas (dit vliegwiel past ook op de originele 4 pennen). Doordat één van de 8 gaten asymmetrisch is geboord, past het vliegwiel maar op één manier op de krukas (bij alle krukassen met contragewichten is dit op dezelfde wijze geboord), wat zeer belangrijk is bij het balanceren van de krukas met poelie en vliegwiel. Indien je de standaard krukas wilt voorzien van 8 pennen met behulp van het speciale boorgereedschap (#1103), hou hier dan rekening met asymmetrisch boren van de gaten.

De type 4 vliegwielen worden met bouten gemonteerd en zijn voorzien van één paspen die ervoor zorgt dat het vliegwiel er maar op één manier op kan worden gezet. Voor alle vliegwielen is het raadzaam om het vliegwiel samen met de krukas en poelie te laten balanceren, hierdoor wordt de druk en trillingen op de hoofdlagers tot een minimum gereduceerd. De type 4 vliegwielen zijn leverbaar voor de 215 en 228 mm koppelingsplaten alsook een aangepast vliegwiel bedoeld voor een 200 mm koppelingsplaat. Met dit laatste vliegwiel wordt het dus mogelijk om een type 4 motor te monteren in een type 1 of type 3 versnellingsbak zonder hiervoor de versnellingsbak te moeten aanpassen.

Opmerking voor vliegwiel #1504 en #4504 (type 1 en type 3 motoren) :

Controleer voor het monteren of de paspennen niet teveel speling vertonen, teveel speling kan leiden tot het losraken van het vliegwiel. Dit enorme schade veroorzaken aan de motor. Gebruik bij dit vliegwiel uitsluitend een krukaskeerring zonder extra (stof)lip. Deze referenties #1639 of #1640 zijn hiervoor het beste geschikt. Als er toch een keerring wordt gebruikt met extra (stof)lip dan leidt dit onherroepelijk tot lekkage. De glooiing van het loopvlak begint eerder dan bij het origineel, hierdoor is de verbinding sterker maar heeft het als nadeel dat de diameter is toegenomen op de plaats waar de extra lip zijn werk moet doen en zal hierop kapot lopen.