Volkswagen onderdelen kennisbank
 

Cilinderkop compleet (per stuk). Type 1 motoren 30 pk

 
vw artikelnummer: 111 101 351 A

Dit onderdeel is geschikt voor:

 

Standaard cilinderkoppen
 
Het is niet altijd mogelijk om met behulp van nieuwe kleppen en klepgeleiders je cilinderkop weer nieuw leven te blazen. Bij luchtgekoelde 1300 en 1600 cc dubbelpoorts motoren komt het vaak voor dat de kop is gescheurd en blijft er maar één mogelijkheid over en dat is vervangen. Bij de resterende lucht en watergekoelde gekoelde cilinderkoppen komt scheuren minder vaak voor en is vervanging noodzakelijk bij ernstige motorschade. Kleppen en klepgeleiders zijn aan slijtage onderworpen, bij een algehele motorrevisie is het dan ook niet raadzaam deze terug te plaatsen. Indien de kennis en het juiste gereedschap aanwezig is kun je de klepgeleiders, kleppen en eventueel klepzittingen zelf vervangen, als dit niet het geval is raden we je aan om een de cilinderkop in zijn geheel te vervangen. In onderstaand overzicht staan alle standaard cilinderkoppen per motor type vermeld, waarbij de meeste compleet worden geleverd voorzien van kleppen, klepgeleiders, veren en bij de diesel motoren zelfs een compleet gemonteerde nokkenas. Dit geldt niet voor iedere motor, indien er geen bestelnummer in de kolom “compleet” staat vermeld is deze alleen leverbaar zonder kleppen, en veren maar wel voorzien van klepgeleiders en klepzittingen. Bij deze cilinderkoppen is het noodzakelijk dat resterende componenten los worden aangeschaft waarbij de kleppen en klepzittingen met de hand of eventueel machinaal op elkaar moeten worden ingeslepen met behulp van slijppasta. Lees de uitleg welke bij iedere cilinderkop staat vermeld aandachtig door hiermee maak je een weloverwogen keuze. Alle cilinderkoppen worden per stuk geleverd.
 
opmerking: Bij compleet gevulde cilinderkoppen is het altijd raadzaam om een lektest uit te voeren voordat de kop wordt gemonteerd. Ondanks dat iedere cilinderkop hier af fabriek op wordt getest mag je er nooit klakkeloos vanuit gaan dat dit ook klopt, voer met alles wat je monteert een eigen controle uit alleen dan heb je 100% zekerheid. Deze opmerking is voor de professional vanzelfsprekend, maar veel hobbymatige gebruikers gaan hiermee juist de fout in.

motor inhoud (cc) motorcode / bouwjaar klepgrootte (mm) compleet merk leeg uitleg
inlaat uitlaat
type 1 1200 30 pk 30.0 28.6 #1871  VW * - 2
1300 vanaf 8/1970 en later (dubbele inlaat) 35.5 32.0 - - 3
1500 / 1600 t/m 7/1970 (enkele inlaat) 35.5 32.0 - Paruzzi #1723 4
1600 vanaf 8/1970 en later (dubbele inlaat) 35.5 32.0 #1724 Mofoco - 5
#1873 EMPI 5
type 3 1500 alle 35.5 32.0 - Paruzzi #1723 4
1600 alle 35.5 32.0 #1724 Mofoco - 5
#1873 EMPI 5
type 4 1700 alle 39.3 33.0 #41722 AMC 6
1800 alle 39.3 33.0 #41723 AMC 6
2000 t/m 7/1978 alle motorcodes 37.5 33.0 #41726 AMC 7
vanaf 8/1978 met motorcode GE of CJ 37.5 33.0 #41728 AMC 7
met motorcode CU of CV 39.3 33.0 #41724 AMC 7
WBX 1900 met motorcode DF of EY 40.0 34.0 #71723 AMC 7
met motorcode SP, DG, DH of GW 40.0 34.0 #71724 AMC 7
2100 alle 40.0 34.0 #71724 AMC 7
Diesel 1600 t/m 1981 (motor nr. CS 000 338) 34.0 31.2 #71722 AMC 8
vanaf 1981 (motor nr. CS 000 339) 34.0 31.2 #71721 AMC 8
Turbo Diesel 34.0 31.2 #71720 AMC 8
1700 alle 36.0 31.2 #71719 AMC 8
* professioneel gereviseerd
 
Verdere uitleg

 
2. In Europa gereviseerde originele Volkswagen cilinderkoppen, kunnen direct worden gemonteerd en er is geen inruil van je oude cilinderkop voor nodig.
3. Gebruik hiervoor de1600 cc cilinderkop met dubbele inlaat #1724 of #1873 met de cilinderkop ombouwringen #1591. Originele 1300 cilinderkoppen met dubbel inlaat zijn zowel gereviseerd als nieuw niet meer leverbaar.
4. Wordt alleen leeg geleverd, hergebruiken van veren, veerschotels en klepborgers is mogelijk al gaat de voorkeur uit naar nieuwe materialen (zie onderstaand). Hergebruik nooit je oude kleppen, dat is vragen om problemen.
 
#1748 inlaatkleppen
#1749 uitlaatkleppen
#1569 klepveren
#1733 klepborgers
#1890 klepveer schotels
5. Bij de gevulde cilinderkoppen heb je de keuze uit de merken Mofoco en EMPI. Mofoco is hierbij de beste keuze, dit is een doorontwikkelde cilinderkop die beter is dan het origineel, de EMPI cilinderkop is kwalitatief hoogwaardig en voldoet als vervanger voor het origineel maar bied weinig extra’s. EMPI heeft wat kleine wijzigingen ondergaan ter verbetering van de koeling, maar ten opzichte van Mofoco is dit minimaal. Mofoco cilinderkoppen worden speciaal voor Paruzzi geproduceerd naar de Volkswagen specificaties welke voorheen alleen op de Paruzzi motoren werden gemonteerd. Nu deze cilinderkoppen ook los verkrijgbaar zijn kan Mofoco de grote vraag zeer moeilijk opvolgen met soms lange levertijden tot gevolg.
 
Als de maximale motorprestatie geen hoge prioriteit heeft maar originaliteit met de juiste prijs/kwaliteit verhouding doorslaggevend moet zijn is de EMPI cilinderkop een goede keuze. De EMPI cilinderkop is geschikt voor zowel carburateur als injectie motoren en maakt gebruik van de standaard bougies, de Mofoco is alleen voor carburateur motoren ontwikkeld en gebruikt lange schacht bougies om scheuren tegen te gaan.
 
Hieronder de belangrijkste reden om voor Mofoco te kiezen:
- 100% made in the USA
- maakt gebruik van eigen mallen, dus geen Braziliaanse of Chinese kop als basis
- productie door volautomatische CNC machines voor een constante kwaliteit
- iedere cilinderkop wordt gecontroleerd en getest
- voldoet aan de VW specificaties, inhoud verbrandingsruimte, percentage kleplekkage etc.
- heeft meer koelvinnen en een beter ontwerp dan het origineel voor een lagere cilinderkop temperatuur
- in en uitlaatpoorten zijn perfect afgestemd op de spruitstukken met een verbeterde doorstroming - zijn voorzien van meer materiaal rond de bougiegaten en de kleppen, om scheuren te voorkomen
- maken gebruik van lange schacht bougies zoals Volkswagen toepaste bij de type 1 na 1992 en type 4
- meer materiaal rond de inlaat poorten wat verder vergroten mogelijk maakt
- niet geschikt voor injectiemotoren, EMPI cilinderkoppen zijn voor zowel injectie als carburatie geschikt
 
Bij de aanschaf van Mofoco cilinderkoppen dienen er dus bougies worden gebruikt met een langere schacht, bestel deze er direct bij van Bosch of NGK.
 
#42015 Bosch W8CC (standaard bougie)
#42016 NGK BP5ES (standaard bougie)
 
De EMPI cilinderkoppen maken gebruik van de standaard korte schacht bougie zoals Volkswagen heeft toegepast t/m 1992 (Bosch 8WAC of NGK BP5HS).
6. Deze kwalitatief zeer hoogwaardig AMC cilinderkoppen worden geproduceerd in Spanje maar zijn voor de Europese markt niet direct montage klaar. De 1700 en 1800 cc zijn voorbereid op een EGR (Exhaust Gas Recirculation) systeem hetgeen voornamelijk voor de Amerikaanse markt is toegepast om te voldoen aan de wettelijk uitstootnormen die vanaf 1968 werden ingevoerd. Onder de uitlaatkleppen zit een EGR poort die moet worden afgesloten als er geen EGR systeem aanwezig is (zoals meestal het geval is bij de wagens die bedoeld waren voor de Europese markt). Vanaf de buitenzijde is de poort bereikbaar en kan worden afgesloten met een blindplug van M10 x 1.0 die standaard bij de cilinderkop wordt geleverd.
7. Kwalitatief zeer hoogwaardig, AMC cilinderkoppen worden geproduceerd in Spanje montage klaar geleverd. NB!! Voor Type4 motoren, stalen afdichtring tussen cilinderkop en cilinder is door vernieuwde vormgeving van verbrandingskamer niet meer noodzakelijk en verlaagd de compressie als je ze wel plaatst.
8. Alle Diesel cilinderkoppen worden geproduceerd door AMC in Spanje, zeer hoogwaardige kwaliteit, direct montage klaar, en compleet met nokkenas