Volkswagen onderdelen kennisbank
 

EMPI GTV-2 big-bore cilinderkop (per stuk), Type 1 & Type 3 dubbelpoorts motoren, CT/CZ motoren Specificaties: Cilinderkop Ø: 94 mm, Boring: 85.5 mm, Verbrandingskamer: 58 cc, Kleppen: 40 x 35.5 mm RVS, Klepveren: dubbel

 

Als het de bedoeling is om meer vermogen uit je motor te halen, wordt er vaak direct gedacht aan het vergroten van de cilinderinhoud in samenhang met grotere carburateurs. Als je de standaard pk’s wilt gaan verdubbelen, wordt dit wel een belangrijk aspect, maar voor een 20 of 30 pk meer hoef je geen grotere cilinderinhoud te nemen.

Het monteren van grotere carburateurs met een scherpere nokkenas en een set cilinderkoppen voorzien van grotere kleppen kun je al heel ver komen, je bouwt hiermee op een verantwoorde wijze een snelle motor voor het dagelijks verkeer. Lees de uitleg welke past bij de hier geselecteerde cilinderkop aandachtig door, hiermee kun je een weloverwogen keuze maken.

Autolinea 041
Dit is geen zogenaamde plug and play cilinderkop, hij wordt leeg geleverd wat als voordeel kan hebben dat je zelf bepaalt welke kleppen, klepveren etc. er worden gemonteerd. De afwerking van Autolinea 041 is in ieder geval een stuk beter dan hun standaard cilinderkoppen (deze worden niet door ons aangeboden). Je zult nog diverse zaken moeten aanpassen en bewerken wil je het perfect hebben, hierbij valt te denken aan het gelijk maken van de verbrandingsruimte (uitliteren), het inslijpen van de kleppen en eventueel de in- en uitlaatpoorten nabewerken. Het klinkt misschien vreemd extra werk moeten uitvoeren aan nieuwe cilinderkoppen maar het is bij Autolinea een bekend gegeven. Ook na veel aandringen verandert er weinig, de grootste doelgroep is waarschijnlijk de professionals die hun hand niet omdraaien voor wat aanpassingen en Autolinea kan hiermee de prijs laag houden. De Autolinea 041 is voorzien van meer materiaal tussen bougiegat en kleppen dit om het bekende scheuren tussen klep en bougiegat te voorkomen, hierdoor moeten er zogenaamde lange schacht bougies worden gemonteerd. Je hebt de keuze uit Bosch en NGK waarbij NGK in meerdere warmtegraden leverbaar zijn.

EMPI GTV-2
Deze cilinderkop heeft geen Autolinea als basis maar een nieuwe door EMPI ontwikkelde cilinderkop. Bij de EMPI GTV-2 is de ruimte tussen de klep en het bougiegat nog verder versterkt en maakt hierdoor gebruik van 12 mm bougies. In vergelijking met het origineel is de EMPI GTV-2 50% sterker en heeft 44% meer koelingsoppervlak. De in- en uitlaatpoorten zijn 20% groter dan het origineel en er is hier meer materiaal aanwezig wat het eventueel verder vergroten kan toelaten. Ze worden compleet geleverd met RVS kleppen en dubbele klepveren voorzien van chroommolybdeen klepveerschotels om zwevende kleppen bij hoge toerentallen tegen te gaan. Hierbij is het wel noodzakelijk om versterkte tuimelaarassen te monteren en voor de RVS kleppen geharde klepsteelhoedjes, deze worden er niet bijgeleverd, bestel ze er extra bij (#1739). De EMPI GTV-2 wordt montageklaar geleverd maar neem geen enkel risico en contoleer op kleplekkage voordat je hem gaat monteren. Een professional haalt altijd alles uit elkaar om met eigen ogen en meetapparatuur te controleren of de cilinderkop voldoet aan zijn wensen, en past de kop eventueel aan. Neem deze werkmethode over, dit kan je achteraf een hoop ellende besparen.

AMC
De cilinderkoppen van de CU en CV type 4 motoren, welke alleen zijn toegepast in de T3/T25 Bus, zijn standaard uitgevoerd met 39.3 mm inlaatkleppen. De 2 liter motoren in de Panorama Bus zijn nooit groter gegaan dan 37.5 mm terwijl de 1700 en 1800 voorgangers wel met 39.3 kleppen waren uitgevoerd. Voor eenieder die bezig is met type 4 tuning is het een logische keuze om juist deze koppen te gaan gebruiken in plaats van het origineel met de 2 mm kleinere inlaatkleppen. Ook voor de originele revisie zeker aan te raden, het is een verbetering ten opzichte van het origineel.
AMC cilinderkoppen worden in Spanje geproduceerd en zijn van een zeer hoge kwaliteit. AMC is samen met EMPI de enige fabrikant waarbij je de cilinderkop direct zou kunnen monteren. Een professional zal desondanks alles uit elkaar halen om met eigen ogen en meetapparatuur te controleren of de cilinderkop voldoet aan zijn wensen. We raden je aan deze werkmethode over te nemen, bij werkzaamheden aan de motor ge je voor de volle 100% zekerheid en laat je niets aan het toeval over.