Volkswagen onderdelen kennisbank
 

Empi GTV-2 Big bore cilinderkop (per stuk) Type 1/Type 3 dubblpoorts motoren, CT/CZ motoren (cilinderkop 98mm, boring 88 90,5 of 92mm, verbrandingskamer 58cc, kleppen 40x35,5mm RVS, klepveren: dubbel

 

GTV-2 cilinderkoppen

Tot en met een cilinderinhoud van 1679 cc zou je qua maatvoering kunnen volstaan met standaard cilinderkoppen, daarboven moeten de koppen worden uitgedraaid naar de maatvoering van de cilinders. Je kunt je bestaande cilinderkoppen uitdraaien maar denk dan wel goed na, je doelstelling is tenslotte een hoger motorvermogen en dat zal nooit tot zijn recht komen bij standaard kleppen. Daar komt nog bij dat originele cilinderkoppen zijn ontwikkeld voor maximaal 50 pk, je kunt je voorstellen als je daar het dubbele vermogen uit wilt gaan halen het geheel hier niet op is gemaakt. Niet alleen wat scheuren aangaat maar ook moet hij zijn warmte beter kunnen afvoeren. Kortom een originele cilinderkop gebruiken is niet raadzaam. Je zal de stap moeten nemen naar een cilinderkop welke is ontwikkeld voor een groter motorvermogen en voorzien van grotere kleppen. Alle hier vermelde cilinderkoppen worden compleet gevuld geleverd, verdere informatie hierover staat vermeld in de uitleg ,lees deze aandachtig door om een weloverwogen keuze te maken.

Let op: een cilinderkop ondergaat veel behandelingen waarbij ijzervijlsel vrij komt, spoel de cilinderkop daarom goed schoon om er zeker van te zijn dat er geen vijlsel achter blijft.

Alle hieronder vermelde cilinderkopen zijn geschikt indien de basis voor je motor een type 1, type 3 of CT/CZ motor betreft voorzien van dubbele inlaat.

merk kopdiameter boring (mm) klepgrootte bestelnr. leverwijze uitleg
Inlaat uitlaat
EMPI 98 mm 88 – 90.5 – 92 40.0 mm 35.5 mm #1736 per stuk 1
101 mm 94 #1874

 
verdere uitleg
 
EMPI behoort tot de zeer kleine groep die geen gebruik maakt van Autolinea als basis voor de cilinderkop maar deze 100% in eigen beheer produceert van het gieten tot het nabewerken. De EMPI cilinderkop steekt dan ook met kop en schouders uit boven alle andere merken die wel de Autolinea cilinderkop als basis gebruiken. De GTV-2 cilinderkoppen kunnen direct kunnen worden gemonteerd, nabewerken van verbrandingsruimte, in-en uitlaatpoorten, het inslijpen en zelfs opnieuw frezen van de klepzittingen is niet aan de orde. EMPI gaat ervan uit dat een ieder zijn koppen met succes moet kunnen monteren en niet alleen professionals die zijn uitgerust met een ruim machinepark. Zeker de professional zal de EMPI GTV-2 verkiezen boven alle andere merken, de tijdswinst die met EMPI koppen wordt behaald staat in schraal contrast met het prijsverschil.

Hieronder de belangrijkste reden om voor de EMPI GTV-2 Big-bore cilinderkoppen te kiezen.

- 100% made by EMPI
- maakt gebruik van eigen mallen, velen beweren een eigen cilinderkop te hebben maar gebruiken Autolinea als basis
- productie door volautomatische CNC machines voor een constante kwaliteit
- iedere cilinderkop wordt gecontroleerd en getest
- heeft meer koelvinnen en een beter ontwerp dan het origineel voor een lagere cilinderkop temperatuur
- de wanden van de in en uitlaatpoorten zijn dikwandig uitgevoerd wat verdere bewerken mogelijk maakt
- zijn voorzien van meer materiaal rond de bougiegaten en de kleppen, om scheuren te voorkomen
- maken gebruik van 12 mm bougies in plaats van de gebruikelijke 14 mm (neem de bougies er extra bij)
- hoogwaardige RVS kleppen met dubbele klepveren, klepborgers en chroommolybdeen klepveerschotels
- in en uitlaat poorten zijn af fabriek 20% groter dan origineel
- vervaardigd van hoogwaardige aluminium legering wat achteraf is te repareren (lassen)

Bij de aanschaf van deze GTV-2 cilinderkoppen dienen er dus 12 mm bougies worden gebruikt  bestel ze er direct bij.

#2016 - NGK 12 mm bougies