Volkswagen onderdelen kennisbank
 

Cilinderkop met grote kleppen (39.3 x 33.0) (per stuk) Type 4 motoren 2000 cc t/m 7/1978

 
vw artikelnummer:

Dit onderdeel is geschikt voor:

 

Cilinderkoppen met grote kleppen (voor originele zuigers en cilinders)

Als het de bedoeling is om meer vermogen uit je motor te halen wordt er vaak direct gedacht aan het vergroten van de cilinderinhoud in samenhang met grotere carburateurs. Als je de standaard pk’s wilt gaan verdubbelen wordt dit wel een belangrijk aspect maar voor een 20 of 30 pk meer hoef je geen grotere cilinderinhoud te nemen. Het monteren van grotere carburateurs met een scherpere nokkenas en een set cilinderkoppen voorzien van grotere kleppen kun je heel ver komen, je bouwt hiermee op een verantwoorde wijze een snelle motor voor het dagelijks verkeer. Lees de uitleg welke bij iedere cilinderkop staat vermeld aandachtig door, hiermee kun je een weloverwogen keuze maken.
 

toepasbaarheid merk klepgrootte uitvoering bestelnr. leverwijze uitleg
Inlaat uitlaat
type 1 1600 cc vanaf 8/1970 en later
type 3 1600 cc
CT/CZ 1600 cc
Autolinea
EMPI
40.0 mm
40.0 mm
35.5 mm
35.5 mm
leeg
gevuld
#4873
#1735
per stuk
per stuk
1
2
type 4 2000 cc t/m 7/1978 AMC 39.3 mm 33.0 mm gevuld #41727 per stuk 3
 
Verdere uitleg
 
1.
De Autolinea 041 is geen zogenaamde plug and play cilinderkop, hij wordt ledig geleverd wat als voordeel kan zijn dat je zelf bepaald welke kleppen, klepveren etc. er worden gemonteerd. De afwerking van Autolinea 041 is in ieder geval een stuk beter dan hun standaard cilinderkoppen (worden niet door Paruzzi aangeboden). Je zult nog diverse zaken moeten aanpassen en bewerken wil je het perfect hebben, hierbij valt te denken aan het gelijk maken van de verbrandingsruimte (uitliteren), het inslijpen van de kleppen en eventueel de in en uitlaatpoorten nabewerken. Het klinkt misschien vreemd extra werk moeten uitvoeren aan nieuwe cilinderkoppen maar het is bij Autolinea een bekend gegeven, ook na veel aandringen veranderd er weinig, de grootste doelgroep zijn waarschijnlijk de professionals die hun hand niet omdraaien voor wat aanpassingen en Autolinea kan hiermee de prijs laag houden. Wil je een cilinderkop die direct kan worden gemonteerd, kies dan voor de EMPI HP.

Om je kop compleet te maken staan hieronder de materialen die je nodig hebt. Bij sommige doorverwijzing worden meerdere mogelijkheden aangedragen.  

RVS 40 mm inlaatkleppen #1747
RVS 35.5 mm uitlaatkleppen #1746
klepveren
#1734, #1774, #501774, #1798, #1731, #1569, #1731
klepborgers #1733
klepveerschotels #1890, #1891, #1732, #1800




De Autolinea 041 is voorzien van meer materiaal tussen bougiegat en kleppen dit om het bekende scheuren tussen klep en bougiegat te voorkomen hierdoor moeten er zogenaamde lange schacht bougies worden gemonteerd. Je hebt de keuze uit Bosch en NGK waarbij NGK in meerdere warmtegraden leverbaar zijn.

Bosch #42015
NGK
#42016, #42017, #42018, #42019

2.
De EMPI HP cilinderkop heeft geen Autolinea als basis maar een door EMPI ontwikkeld nieuwe cilinderkop. Bij de EMPI HP is de ruimte tussen de klep en het bougiegat  nog verder versterkt en maakt hierdoor gebruik van 12 mm bougies. In vergelijking met het origineel is de EMPI HP 50% sterker en heeft 44% meer koelingsoppervlak. Er is meer materiaal rond de in en uitlaatpoorten aanwezig wat het eventueel vergroten kan toelaten. Ze worden compleet geleverd met RVS kleppen en dubbele klepveren voorzien van chroommolybdeen klepveerschotels om zwevende kleppen bij hoge toerentallen tegen te gaan. Hierbij is het wel noodzakelijk om versterkte tuimelaar assen te monteren, bestel deze er extra bij.  De EMPI HP wordt montage klaar geleverd maar neem geen enkel risico en contoleer op klep lekkage voordat je hem gaat monteren. Een professional haalt altijd alles uit elkaar om met eigen ogen en meetapparatuur te controleren of de cilinderkop voldoet aan zijn wensen en past de kop eventueel aan. Neem deze werkmethode over dit kan je achteraf een hoop ellende besparen.

Het is raadzaam onderstaande opties direct bij te bestellen, ze zijn noodzakelijk.

#2016 12 mm NGK DPR7EA-9 bougies
#1785
versterkte tuimelaar-assen

3.
De cilinderkopen van de CU en CV type 4 motoren welke alleen zijn toegepast in de Bus T25 zijn standaard uitgevoerd met 39.3 mm inlaatkleppen. De 2 liter motoren in de Panorama Bus zijn nooit groter gegaan dan 37.5 mm terwijl de 1700 en 1800 voorgangers wel met 39.3 kleppen waren uitgevoerd. Voor een ieder die bezig is met type 4 tuning is het een logische keuze om juist deze koppen te gaan gebruiken in plaats van het origineel met de 2 mm kleinere inlaatkleppen, ook voor de originele revisie zeker aan te raden, het is een verbetering ten opzichte van het origineel. AMC cilinderkoppen worden in Spanje geproduceerd en zijn van een zeer hoge kwaliteit. AMC is samen met Mofoco de enige fabrikant waarbij je de cilinderkop zonder twijfel direct kunt monteren. Een professional die een AMC cilinderkop voor de eerste keer wilt gaan monteren zal hem ongetwijfeld uit elkaar halen om alles te controleren maar doet dit nooit geen tweede keer.