Cilinderkop ombouwringen
1300 cc type 1 cilinderkoppen worden al jaren niet meer gemaakt maar er was altijd een goed alternatief in de vorm van revisie. Om cilinderkoppen te kunnen reviseren is het wel noodzakelijk dat de basis ongeschonden is dus zonder scheuren en afgebroken koelvinnen. Door de jaren heen werden er steeds meer cilinderkoppen afgekeurd tot het moment dat er haast niets meer te reviseren was. Met andere woorden er zijn haast geen geschikte cilinderkoppen meer voor de 1300 cc motor, althans tot voor kort. De 1600 cc cilinderkoppen zijn qua klepgrote en model gelijk aan die van de 1300 cc alleen is de cilinderdiameter een stuk groter waardoor de 1300 cc cilinder hiervoor te klein bemeten is. Door het plaatsen van deze pasringen in een 1600 cc dubbelpoorts of een 1500/1600 cc enkelpoorts cilinderkop is deze wel geschikt voor de 1300 cc cilinder. Deze ringen zijn hiervoor speciaal ontwikkeld waarbij er geen lekkage optreed, ofwel de perfecte oplossing om een nieuwe 1500 of 1600 cc cilinderkop te gaan gebruiken voor de 1300 cc motor. Geen uiterlijk verschil met het origineel en de verkrijgbaarheid van nieuwe 1500/1600 cc cilinderkoppen is geen probleem. De ringen worden per vier stuk geleverd bedoeld voor twee cilinderkoppen.
#1591
1500/1600 cc cilinderkoppen
Je hebt naast deze ringen natuurlijk wel de juiste cilinderkop nodig, voor de 1300 cc dubbelinlaat gebruik je in dit geval de 1600 cc dubbel inlaat cilinderkoppen en voor de 1300 cc enkele inlaat de1500/1600 cc enkele inlaat cilinderkoppen. De 1600 cc dubbele inlaatkoppen worden met kleppen geleverd terwijl de 1500/1600 cc enkele inlaat leeg worden geleverd (wel voorzien van klepzittingen en klepgeleiders).
let op: je mag nooit klakkeloos de cilinderkop gaan monteren, voer altijd eerst een lek test uit en slijp eventueel de kleppen in. Bij de meeste cilinderkoppen wordt dit niet af fabriek uitgevoerd, alleen MOFOCO cilinderkoppen zijn echt montage klaar al is een eindcontrole voordat je ze gaan monteren altijd aan te raden.
#1724 1600 cc dubbel inlaat (inclusief kleppen)
#1723 1500/1600 cc enkele inlaat (exclusief kleppen
losse kleppen en veren
Indien je een 1500/1600 cc enkel inlaatcilinderkop nodig hebt bestel dan ook direct alle losse onderdelen erbij die noodzakelijk zijn. Alle hieronder vermelde onderdelen zijn bedoel voor de standaard cilinderkop, vele onderdelen zijn ook leverbaar in versterkte uitvoeringen.
#1748 inlaat kleppen (per 4 stuks)
#1749 uitlaat kleppen (per 4 stuks)
#1733 borg maantjes (per 16 stuks)
#1890 klepveerschotels (per 8 stuks)
#1569 klepveren (per 8 stuks)