Cilinderkoppakking
Watergekoelde motoren hebben in tegenstelling tot luchtgekoelde motoren een pakking tussen cilinder en cilinderkop. Deze pakking mag nooit worden hergebruikt, indien je dit wel doet heeft dit direct koelvloeistoflekkage en compressieverlies tot gevolg. Een Diesel cilinderkop mag je zelfs niet ongecontroleerd terugplaatsen, deze moet eerst op rechtheid worden gecontroleerd, in veel gevallen moet deze dan ook worden gevlakt. Het maatverschil wat door het vlakken is ontstaan moet worden gecompenseerd met een dikkere pakking, welke in drie maten leverbaar zijn van standaard 1.40 tot 1.60 mm dik. Indien de cilinderkop niet hoeft te worden gevlakt kan het voorkomen dat dit in het verleden al wel eens is gebeurd, gooi daarom je oude pakking niet direct weg maar controleer eerst de maatvoering welke op de oude pakking staat vermeld. In de pakking zitten één, twee of drie gaatjes (zie afbeelding) welke de maatvoering aangeven. Je weet dan ook direct of de cilinderkop in het verleden al eens is gevlakt, indien de kop moet worden gevlakt en de dikste pakking zit al gemonteerd wordt het tijd voor een nieuwe cilinderkop, verder vlakken is dan geen optie meer. Alle pakkingen worden per stuk geleverd, voor de waterboxers heb je er dus twee nodig indien beide cilinderkoppen zijn gedemonteerd.
Let op: Voor de waterboxer motoren is het noodzakelijk om naast de rubber pakking ook vloeibare pakking te gebruiken naar het Volkswagen voorschrift, bestel deze er extra bij.
motortype | standaard pakking (voor diesel motoren 1 gat) |
eerste overmaat (2 gaten) |
tweede overmaat (3 gaten) |
WBX 1900 en 2100 cc | #71770 * | n.v.t | n.v.t |
Diesel 1600 cc vanaf 1981 (motorcode CS 000 339) | #71775 (1.40 mm) | #71776 (1.50 mm) | #71777 (1.60 mm) |
Turbo Diesel 1600 cc alle bouwjaren |