Volkswagen onderdelen kennisbank
 

Cilinderkop vulringen koper 1.27 mm (4 stuks) buitendiameter 101.0 mm (boring 94.0 mm)

 

Koperen cilinderkop vulringen

Standaard zit de cilinderkop op de cilinder koud gemonteerd (zonder pakking of pakkingmateriaal) wat bij motoren met een grotere cilinderinhoud en merendeel ook een hogere compressie sneller tot lekkage kan lijden dan bij een standaard motor. Tevens is het noodzakelijk om vulringen te gebruiken om de gewenste compressieverhouding te krijgen. Door het gebruik van deze koperen cilinderkop ringen worden alle oneffenheden tussen kop en cilinder opgevuld voor een perfecte dichting en gelijktijdig de functie van opvulring vervult. Gebruik in de cilinderkop echter nooit 2 ringen op elkaar, heb je meer dan 1 ring nodig monteer er dan 1 tussen de cilinder en cilinderkop en 1 tussen het carter en de cilinder, welke er in meerdere maten verkrijgbaar zijn. Indien je maar 1 ring nodig hebt komt er nog een voordeel bij dat het niet noodzakelijk is de cilinders te demonteren om de compressieverhouding aan te passen, dus een besparing in tijd. De koperen vulringen zijn leverbaar in diverse diktes en voor diverse cilinderkop groottes, de dikte en de buitendiameter van de ring (binnen diameter van de cilinderkop) worden vermeld inclusief met welke populaire cilinderboringen dit overeenkomt.. Er is een mogelijkheid om deze koperen ringen te hergebruiken door ze roodgloeiend op te stoken en langzaam te laten afkoelen, desondanks raden we je aan deze toch maar te vervangen en niet twee maal te gebruiken, dan ben je zeker van een perfecte ring die zijn werk als afdichting met zekerheid zal gaan vervullen.

Worden per 4 stuks geleverd. De correcte manier voor het berekenen van de compressieverhouding staat in onderstaand schema beschreven. Voor de standaard cilinderkoppen zoals worden gebruikt voor de  1500 en 1600 cc alsmede de slip in cilinders 1641 en 1679 cc zijn deze alleen leverbaar in originele uitvoering (staal) welke niet de functie hebben als afdichting, alleen als opvulring (vermeld onder: meer vulringen). 

geschikt voor:

type 1 motoren (met uitzondering van 25 en 30 pk)
type 3 motoren
CT/CZ motoren
 
buiten diameter Ø 98 mm
(boring 90.5 en 92 mm)
buiten diameter Ø 101 mm
(boring 94 mm)
bestel nr. dikte bestel nr. dikte
#2982 1.016 mm #2985 1.016 mm
#2983 1.270 mm #2986 1.270 mm
#2984 1.524 mm  
 
Het uitrekenen van de gewenste compressie verhouding gebeurd in drie fases:

Fase 1: het uitrekenen van de exacte cilinderinhoud van 1 cilinder

formule:  boring X boring X slag X 3.1416     :4     
               1000                              

Fase 2: het uitrekenen van de totale inhoud van de verbrandingskamer

formule:  inhoud van de cilinderkop in cc + inhoud tussen de ruimte zuiger in BDP en cilinderbovenrand in cc

inhoud van de cilinderkop moet je uitliteren
inhoud tussen zuiger en cilinderbovenrand in Bovenste Dode Punt met onderstaande formule:

formule: boring x boring x (hoogte tussen zuiger en bovenrand cilinder: 25.4) X 0.01996

Fase 3: het uitrekenen van de compressie verhouding

formule:  inhoud verbrandingsruimte in cc + inhoud van 1 cilinder
               inhoud van de verbrandingsruimte