Cilinderkop vulringen
Wanneer een cilinderkop wordt gereviseerd wordt deze ook vrijwel altijd gevlakt. Om de compressieverhouding niet te hoog te laten worden, wordt dit gecompenseerd met vulringen die tussen de cilinder en de cilinderkop geplaatst worden. Veel revisiebedrijven slaan een cijfer in de onderkant van de cilinderkop dat aangeeft hoeveel millimeter de kop gevlakt is. Ook kan met deze ringen de juiste dek hoogte, en dus compressieverhouding, afgesteld worden wanneer bijvoorbeeld gebruik wordt gemaakt van zgn. aftermarket cilinderkoppen die niet de standaard maten hebben als de originele VW cilinderkoppen. Een voordeel van deze ringen is dat de cilinders niet gedemonteerd hoeven te worden om de compressieverhouding aan te passen. Gebruik echter nooit 2 ringen op elkaar. Heb je meer dan 1 ring nodig monteer er dan 1 tussen de cilinder en cilinderkop en 1 tussen het carter en de cilinder. Alle hier vermelde ringen zijn vervaardigd van staal, bedoeld voor cilinderkoppen met inwendige maat van 94 mm welke de standaardmaat is voor 1500 cc en 1600 cc (boring 83.0 en 85.5 mm) maar ook voor de zogenaamde slip-in cilinder en zuigersets van 1641cc ( boring 87.0 mm) en 1679 cc (boring 88.00 mm). De maat achter het bestelnummer geeft de dikte aan en ze worden per 4 stuks geleverd. Voor motoren met een grotere cilinder inhoud zijn deze ringen alleen in koper leverbaar, door de materiaalkeuze vangen deze tevens alle kleine oneffenheden in de raakvlakken op wat naast de functie als vulring ook resulteert in een betere afdichting dan koud op elkaar zoals origineel het geval is. Voor motoren van dit kaliber is het aan te raden altijd koperen cilinderkop vulringen te gebruiken en indien er meerdere ringen noodzakelijk zijn deze onder de cilinder te monteren. De correcte manier voor het berekenen van de compressieverhouding staat in onderstaand schema beschreven.
geschikt voor: |
type 1 motoren 1500 en 1600 cc standaard + slip-in cilinders 1641 en 1679 cc |
type 3 motoren standaard + slip-in cilinders 1641 en 1679 cc |
|
CT motoren standaard + slip-in cilinders 1641 en 1679 cc |
#2979 dikte 0.762 mm (buitendiameter 94.0 mm)
#2980 dikte 1.016 mm (buitendiameter 94.0 mm)
#2981 dikte 1.525 mm (buitendiameter 94.0 mm)
Het uitrekenen van de gewenste compressie verhouding gebeurd in drie fases: |