Contactpunten
Om de 10.000 km zijn de contactpunten vaak aan vernieuwing toe, ze zijn dan afgesleten of ingebrand, controleer dit voor de zekerheid om de 5000 km. De contactpunten zijn bereikbaar na het verwijderen van de verdeelkap, de rotor en de eventueel gemonteerde beschermkap.
De nieuwe contactpunten moeten na montage opnieuw worden afgesteld. Dit is te doen met een voelermaatje (zie aanverwanten) van 0.40 mm en later met een contacthoekmeter (deze moet tussen de 44 en 50 º aangeven). Er zijn in de periode 1960 t/m 1968 twee verschillende merken stroomverdelers gemonteerd, te weten de meest voorkomende ‘Bosch’ en de minder voorkomende ‘Garbe-Lahmey’. Bosch was de hofleverancier van Volkswagen maar door de gigantisch verkoopcijfers destijds kon Bosch hier met regelmaat niet aan voldoen, dan was er Garbe-Lahmeydie te hulp schoot vandaar de twee merken die door elkaar werden gebruikt in deze periode.
Volkswagen heeft van het merk Bosch diverse soorten stroomverdelers gebruikt afhankelijk waarvoor de motor voor was bedoeld en daarbij werden er diverse verschillende contactpunten gebruikt. In onderstaand overzicht kun je dus meerdere soorten contactpunten tegenkomen voor dezelfde motor van gelijke bouwjaren. Staar je dus niet alleen blind op het bouwjaar of het soort motor maar vergelijk de afbeelding met hetgeen nu is gemonteerd om er zeker van te zijn dat je de juiste contactpunten besteld. En dan komt ook nog het probleem naar boven dat het goed mogelijk is dat je stroomverdeler door de jaren heen al eens is verwisseld door een stroomverdeler afkomstig van een andere motor of bouwjaar. Met andere woorden vergelijk altijd de afbeelding voordat je besteld.
Let op: als je niet exact weet welk type motor of welk bouwjaar er is gemonteerd controleer dit dan eerst onder het tabblad bouwjaar
contactpunten voor Bosch stroomverdelers
motor type | vermogen | bouwjaar | bestelnr. |
type 1 | 25 pk | alle bouwjaren | #2011 |
30 pk | t/m 12/1960 | ||
t/m 7/1960 | #2004 | ||
vanaf 8/1959 en later | #2059 | ||
vanaf 8/1960 en later | #2005 | ||
vanaf 8/1960 en later | #2010 | ||
1200 | t/m 7/1965 | ||
vanaf 1964 (8 350 310) t/m 7/1968 | #2005 | ||
t/m 1974 (D 1 307 618) | #2059 | ||
vanaf 1974 (D 1 307 619) en later | #2054 * | ||
1300 | t/m 7/1968 | #2005 | |
t/m 7/1970 | #2059 | ||
vanaf 8/1968 en later | #2054 * | ||
1500 | t/m 7/1968 | #2005 | |
met motorcode L vanaf 1967 (L 0 019 430) en later | #2054 * | ||
met motorcode H vanaf 1967 (H 0 879 927 + H 5 077 366) en later | |||
alle bouwjaren | #2059 | ||
1600 | t/m 7/1970 | ||
vanaf 1988 (chassisnummer 11-J-012 805) t/m 9.1992 | |||
alle bouwjaren | #2054 * | ||
type 3 | 1500 | t/m 7/1963 | #2010 |
t/m 7/1964 | #2054 * | ||
vanaf 8/1963 t/m 7/1964 | #2004 | ||
vanaf 8/1963 t/m 7/1965 | #2005 | ||
met motorcode K t/m 7/1968 | |||
met motorcode K vanaf 8/1968 en later | #2059 | ||
1600 | met motorcode T t/m 7/1968 | #2005 | |
met motorcode T vanaf 8/1968 en later | #2059 | ||
met motorcode T vanaf 1967 (T 0 463 430) en later | #2054 * | ||
met motorcode U alle bouwjaren | |||
type 4 | alle | alle bouwjaren | |
WBX | alle | alle bouwjaren |
motor type | vermogen | bouwjaar | bestelnr. |
type 1 | 30 pk | vanaf 8/1960 en later | #2012 |
1200 | t/m 1967 (D 0284 014) | ||
1300 | t/m 7/1968 | ||
1500 | t/m 7/1968 |