Contactpunten (B-kwaliteit)
De meest voorkomende contactpunten zijn ook in een mindere kwaliteit leverbaar, het is van alles een beetje minder, de afwerking, levensduur en betrouwbaarheid maar daarentegen een stuk voordeliger. Om de 10.000 km zijn de contactpunten vaak aan vernieuwing toe, ze zijn dan afgesleten of ingebrand, controleer dit voor de zekerheid om de 5000 km. De contactpunten zijn bereikbaar na het verwijderen van de verdeelkap, de rotor en de eventueel gemonteerde beschermkap. De nieuwe contactpunten moeten na montage opnieuw worden afgesteld. Dit is te doen met een voelermaatje (zie aanverwanten) van 0.40 mm en later met een contacthoekmeter (deze moet tussen de 44 en 50 º aangeven). Volkswagen heeft diverse soorten stroomverdelers gebruikt afhankelijk waarvoor de motor voor was bedoeld en daarbij werden er diverse verschillende contactpunten gebruikt. Het kan dus mogelijk zijn dat deze contactpunten niet gelijk zijn als hetgeen nu is gemonteerd terwijl de bouwjaren en de motor overeenkomen. Klik in zo’n geval op de link naar de A-kwaliteit waar een overzicht is te vinden van alle contactpunten, je zal in dit geval geen B-kwaliteit kunnen monteren maar alleen de keuze hebben in een A-kwaliteit. Vergelijk dus altijd de afbeelding met hetgeen nu is gemonteerd voordat je besteld.
Let op: als je niet exact weet welk type motor of welk bouwjaar er is gemonteerd controleer dit dan eerst onder het tabblad bouwjaar
motor | vermogen | bouwjaar | bestelnr. | A-kwaliteit |
type 1 | 1200 | vanaf 1974 (D 1 307 619) en later | #2009 | #2054 |
1300 | vanaf 8.1968 en later | |||
1500 | met motorcode L vanaf 1967 (L 0 019 430) en later | |||
1500 | met motorcode H vanaf 1967 (H 0 879 927 + H 5 077 366) en later | |||
1600 | alle bouwjaren | |||
type 3 | 1500 | t/m 7.1964 | ||
1600 | met motorcode T vanaf 1967 (T 0 463 430) en later met motorcode U alle bouwjaren |
|||
type 4 | alle | alle bouwjaren | ||
WBX | alle | alle bouwjaren |