Bij iedere motorrevisie moet je alle lagers vervangen, dat geldt dus ook voor de drijfstang lagers. Zorg ervoor dat de drijfstang en de kap altijd bij elkaar blijven als een setje en dat de drijfstangen onderling maximaal 5 gram in gewicht mogen afwijken. Controleer de krukas op oneffenheden deze is het beste te controleren door met je nagel over de lager bedding te glijden, merk je oneffenheden dan moet de krukas worden geslepen. Om snel zonder meetgereedschap de juiste maat te bepalen is een meethulpstuk ontwikkeld, neem dit er eventueel extra bij (zie opties). Drijfstanglagers zijn leverbaar in standaard of overmaat van meerdere merken welke in sets worden geleverd voor 4 drijfstangen.
Let op! Als de krukas moet worden geslepen schaf dan eerst de lagers aan voordat je hem laat slijpen, dan ben je zeker van de juiste maat, dit komt erg nauwkeurig. Houd er rekening mee dat lagers in geopende verpakking niet meer retour kunnen worden genomen.
Sintermetall, Kolbenschmidt , Glyco of Mahle
We hebben deze vier merken in ons assortiment, je mag hierbij niet spreken over een A of een B-kwaliteit, ze doen niet onder voor elkaar. De één gebruikt liever Sintermetall omdat ook zijn hooflagers van dit merk zijn en de ander laat zijn keuze vallen op meer bekende merken welke toeleverancier zijn of waren van Volkswagen. Alle in rood vermelde lagers zijn van de merken Kolbenschmidt, Mahle of Glyco en alle andere lagers zijn van het merk Sintermetall.
|
25 en 30 pk type 1 motoren |
|
|
||
|
|
|
|
||
|
krukas maat |
|
bestelnr. |
|
|
|
|
|
|
||
|
standaard |
|
#1606 |
|
|
|
0.25 mm |
|
#5900 |
|
|
|
0.50 mm |
|
#5912 |
|
|
|
0.75 mm |
|
#5946 |
|
|
|
1.00 mm |
|
#5947 |
|
|
|
|
|
|
||
|
type 1 (behalve 25 en 30 pk), type 3, CT/CZ en WBX motoren |
||||
|
|
|
|
||
|
krukas maat |
|
krukas met VW tap |
krukas met Chevrolet tap* |
krukas met Porsche tap* |
|
|
|
|
|
|
|
standaard |
|
#1615 / #5905 |
#1547 |
#1621 |
|
0.25 mm |
|
#1616 / #5901 |
#1548 |
#1622 |
|
0.50 mm |
|
#1617 / #5902 |
|
|
|
0.75 mm |
|
#1618 / #5903 |
|
|
|
1.00 mm |
|
#1619 / #5904 |
|
|
|
1.25 mm |
|
#3640 |
|
|
|
1.50 mm |
|
#3641 |
|
|
|
* Bedoeld voor drijfstangen welke worden gebruikt bij contragewicht krukassen met Chevy of Porsche tap |
||||
|
|
||||
|
type 4 motoren |
||||
|
|
|
|
|
|
|
krukas maat |
|
1700 /1800 cc |
2000 cc |
|
|
|
|
|
|
|
|
standaard |
|
#41681 |
#41683 |
|
|
0.25 mm |
|
|
#41684 |
|
|
0.50 mm |
|
|
#41685 |
Opties
Om exact te weten welke (over)maat lagers je nodig hebt is het van belang dat je dit goed opmeet. Met een schuifmaat is het lastig meten vandaar dat dit hulpstuk is ontwikkeld. Deze metalen schijven hebben de exacte carter en krukas maten voor standaard, + 0.50, + 1.00 en + 1.50 mm in het carter en standaard, + 0.25, + 0.50 en + 0.75 mm op de krukas . De drie (over)maten op de meethulpstukken komen het meeste voor, natuurlijk is het ook mogelijk dat jou carter of krukas al eens is gelijnboord of geslepen op een afwijkende maat, in dit geval zal je toch handmatig moeten gaan meten. Niet geschikt voor type 4 motoren.
#4117 carter meethulpstuk
#4118 krukas meethulpstuk