Druklager
Een scherp schurend geluid bij het ontkoppelen is vaak te wijten aan een versleten druklager. Je moet hiervoor de motor uitbouwen, het is dan ook raadzaam om de drukgroep en koppelingsplaat goed te controleren of nog beter direct vervangen. Het druklager zit aan de koppelingsvork gemonteerd met klemmen welke bij het druklager worden bijgeleverd, voor de oudere bouwjaren (druklager #1520) zijn er ook sterkere druklager clips leverbaar waarmee het druklager beter wordt vastgehouden en waarbij spontaan afbreken niet zal plaatsvinden, bestel deze er eventueel extra bij (#1519). Gebruik uitsluitend het aanbevolen montagevet voor een goede en langdurige smering tussen druklager en geleide bus voor de latere bouwjaren, en voor alle bouwjaren de primaire-as (zorgt tevens voor een soepele montage), het top-lager in de vliegwielbout en de plaatsen waar het druklager op de koppelingsvork zit geklemd. Montagevet is hittebestendig wat een langdurige smering garandeert, gebruik je Universeel Lithium vet dan wordt dit bij oplopende temperaturen tijdens het koppelen vloeibaar wat de koppelingsplaat kan bevuilen, neem geen risico en bestel direct het aanbevolen montagevet mee.
nr. | VW model / type | bouwjaar | clips (optie)¹ | montagevet (optie) |
#1520 | Kever 1300-1500 | t/m 7/1970 | #1519 | #50550 |
Kever 1200 | t/m 1972² | |||
Karmann Ghia | t/m 7/1970 | |||
Bus | ||||
Type 3 | ||||
Kübel | t/m 7/1971 | |||
#1521 | Kever 1300-1302-1303 | vanaf 8/1970 | - | |
Kever 1200 | vanaf 1972³ | |||
Karmann Ghia | vanaf 8/1970 | |||
Bus (incl. T25) | ||||
Type 3 | ||||
Kübel | vanaf 8/1971 |
¹ worden per paar geleverd in extra sterke uitvoering, qua uiterlijk afwijkend van het origineel, zie ook de tekst
² t/m chassisnummer 112 2670 582
³ vanaf chassisnummer 112 2670 583