Dynamo’s
Blijft na controle van de spanningsregelaar het laadstroom controle lampje in de teller branden, dan is het waarschijnlijk de dynamo die moet worden nagekeken. Zelf kun je nog controleren of de koolborstels voldoende lengte hebben en als dit in orde blijkt te zijn is het raadzaam je dynamo te laten testen door een gespecialiseerd bedrijf. Het komt vaak voor dat een reparatie of revisie duurder uitkomt dan een fabrieksnieuwe vervanger, dan is de keuze in de meeste gevallen snel gemaakt. Onze nieuw dynamo’s zijn dus niet gereviseerd maar fabrieksnieuw en als er een kwaliteitskeuze aanwezig is dan is de A-kwaliteit gelijk aan het origineel en de B-kwaliteit is hier een reproductie van. Als je kiest voor de B-kwaliteit zal je wat moeten inleveren op de algemene kwaliteit wat van invloed kan zijn op de levensduur maar daar staat tegenover dat het prijskaartje een stuk aangenamer zal zijn. Dynamo’s zonder kwaliteit kwalificatie en die met de A-status zijn voorzien van volle de fabrieksgarantie, dynamo’s van de B-keuze hebben geen enkele vorm van garantie, hou daar goed rekening mee als je de keuze gaat maken.
herkenning: Het verschil tussen een gelijkstroom en een wisselstroom dynamo kun je in een oogopslag zien. Een gelijkstroom dynamo is een compleet vlakke cilinder en de wisselstroom heeft een verdikking aan de voorzijde, klik op het bestelnummer van beide soorten en vergelijk dit met hetgeen wat zit gemonteerd als je twijfelt.
bouwjaar wisselstroom dynamo’s type 1 motoren: Het vermelde bouwjaar met motor en motorcode geeft aan wanneer Volkswagen dit type wisselstroom dynamo standaard heeft gemonteerd. Voor eerdere motoren is deze dynamo ook de vervanger alleen vervalt dan de externe spanningsregelaar en moet de bedrading worden aangepast. De wisselstroom dynamo die vanaf 1974 wordt aanbevolen heeft Volkswagen vanaf 1993 in de Mexicaanse Kevers toegepast, het enige verschil met de dynamo’s uit de jaren 70 is een afwijkende ingebouwde regelaar, hou hier rekening mee als je regelaar ooit moet vervangen (zie vervangede onderdelen).
gelijkstroom
VW model | bouwjaar | doorsnede | dynamo gegevens | A-kwaliteit | B-kwaliteit |
Kever | alle bouwjaren | Ø 105 mm | 12 Volt 30 Ampère | #1978 | #1961 |
Karmann Ghia | alle bouwjaren | ||||
Bus | t/m 7/1968 | ||||
Kübel (civiele uitvoering) | alle bouwjaren |
motor | inhoud / motorcode | bouwjaar | dynamo gegevens | kwaliteit | |
A | B | ||||
type 1 * | 1200 motorcode D | vanaf 1974 (D 1 290 660) en later | 12 Volt 55 Ampère | #1964 | #3964 |
1300 motorcode AC | vanaf 1974 (AC 0 008 540) en later | ||||
1300 motorcode AR | vanaf 1974 (AR 0 123 910) en later | ||||
1600 motorcode AF | vanaf 1974 (AF 0 092 965) en later | ||||
1600 motorcode AS | vanaf 1974 (AS 0 202 630) en later | ||||
1600 motorcode AJ ¹ | vanaf 1976 (AJ 0 078 347) en later | ||||
vanaf 1976 (AJ 0 012 505) en later | |||||
1600 motorcode ACD | vanaf 1993 (11-R-068 482) en later | ||||
type 4 | 1700, 1800 en 2000 cc | t/m 7/1979 | 12 Volt 55 Ampère | #41964 | - |
* lees ook de opmerking in de tekst voor andere bouwjaren
¹ het eerste motornummer is voor de handgeschakelde versie, de tweede voor de wagens met automatische transmissie