Volkswagen onderdelen kennisbank
 

Elektronische ontsteking de meeste standaard stroomverdelers en 009, 010 en 050 modellen

 

Elektronische ontsteking Compu-tronix
 
Iedere moderne auto heeft vandaag de dag een elektronische ontsteking, omdat deze ontstekingsvorm vele voordelen met zich meebrengt. Bij montage van deze elektronische ontsteking heb je niet alleen het voordeel dat je nooit meer contactpunten hoeft te vervangen, maar ook een tal van bijkomende voordelen:
 
- de openingshoek van de contactpunten, die altijd afgesteld moest worden, verdwijnt nu en de nieuwe afstelling zal altijd optimaal zijn
- het benzineverbruik zal gaan dalen door de altijd perfect afstelling
- er zijn geen bewegende delen meer aanwezig in de ontsteking, hierdoor is de kans op ontstekingsproblemen nihil
- montage is eenvoudiger dan het plaatsen en afstellen van je contactpunten en in een handomdraai gebeurd.
 
Na de montage moet de ontsteking alleen nog op tijd worden gezet om er daarna nooit meer naar om te hoeven kijken. Om verwarring te voorkomen, deze elektronische ontsteking wordt gemonteerd in het bestaande stroomverdelerhuis en vervangt zowel je contactpunten als je condensator. Er zijn veel merken in omloop, die allen een techniek gebruiken van meer dan 20 jaar oud, deze elektronische ontsteking gebruikt de laatste micro techniek, hiermee is het de kleinste elektronische ontsteking op de markt waarbij het standaard model al 4 x krachtiger is dan alle anderen. Neem geen genoegen met goedkope alternatieven die het na een korte tijd spontaan voor gezien houden maar voor deze in de USA ontwikkeld en produceerde versie.
 
Let op! Past in de meeste standaard stroomverdelers, controleer wel of de afgeschuinde kant van de module naar rechts (buitenzijde) is gericht en dat de doorgeefschijf niet raakt tegen de ontvanger. De stroomverdelers met een vacuüm vervroeging moeten het opvulringetje gebruiken en de dikte van het ringetje van de onderzijde van de rotor af vijlen anders komt deze te hoog in de verdeelkap. Controleer of alles goed is aangesloten zoals in de handleiding staat beschreven voordat je de motor start, als de bedrading verkeerd om wordt gemonteerd brand het unit direct door. De bobine moet een weerstand hebben tussen de 2.5 en 4.0 Ohm, een originele goedwerkende bobine zal dus volstaan maar controleer dit voordat je de motor start, een te lage weerstand zal de bobine oververhitten waardoor ook de module het kan begeven. Eenmaal aangesloten units kunnen niet meer retour worden genomen.
 
Toepasbaar in de meest standaard stroomverdelers maar ook de 009, 010 en 050 stroomverdelers.
 
Alleen geschikt voor een 12 Volt stroomcircuit.