Volkswagen onderdelen kennisbank
 

Hoofdremcilinder (B-kwaliteit) Ø 19.05 mm enkel remsysteem Kever 1/1954 t/m 7/1964 Karmann Ghia t/m 7/1964

 
vw artikelnummer: 113 611 021 C

Dit onderdeel is geschikt voor:

 

Hoofdremcilinders (B-kwaliteit)

Naast de zeer hoogwaardige A-kwaliteit hoofdremcilinders zijn de meest voorkomende modellen ook leverbaar in een voordeliger alternatief. Kwalitatief zijn deze niet vergelijkbaar met de A-kwaliteit, levensduur en betrouwbaarheid liggen een stuk lager, verwacht er dan ook geen wonderen van.

Let op: Als je wilt bezuinigen op je remmen is dat de keuze die je zelf maakt, waarbij je akkoord gaat dat er geen enkele vorm van garantie op berust.

De hoofdremcilinders worden onderverdeeld in twee soorten, een enkelwerkend en een dubbelwerkend systeem. Het dubbel werkend systeem werd in het modeljaar 1967 geïntroduceerd waarbij de voor en achterremmen werden gescheiden. Mocht de druk van bijvoorbeeld de voorwielen wegvallen hou je altijd de achterzijde nog over, bij een enkel circuit ben je in zo’n geval je complete voetrem kwijt. Het gescheiden remsysteem is te herkennen aan de twee aanvoerpunten vanaf het remvloeistofpotje naar de hoofdremcilinder.
 
In onderstaand overzicht staat onder “nr.” het bestelnummer van de B-kwaliteit en onder “A-keus” de kwaliteit welke gelijk staat aan het origineel. Indien er geen bestelnummer onder “nr.” staat vermeld is deze hoofdremcilinder alleen in A-kwaliteit leverbaar. Niet iedere hoofdremcilinder wordt op een gelijke manier geleverd, neem eventueel de vermelde opties er extra bij.
 
De opgegeven diameter is de zuigermaat, indien je twijfelt, haal je de oude hoofdremcilinder open en meet je de zuiger op voordat je besteld. Bij de gescheiden hoofdremcilinders voor de Kever (behalve 1302-1303), Karmann Ghia en Kübel zijn er twee mogelijkheden voorzien van één of twee remlichtschakelaars. Indien je hoofdremcilinder met twee remlichtschakelaars is uitgerust is dit bedoeld voor het waarschuwingslampje op het dashboard wat aangeeft dat er drukverschil optreed tussen het voorste en achterste remcircuit, ofwel een probleem met de remwerking. Het komt vaak voor dat dit waarschuwingslampje niet aanwezig is maar de hoofdremcilinder hier wel mee is uitgerust. Grote kans dat deze ooit is vervangen en hierbij het gat met de tweede remlichtschakelaar is afgesloten met een niet aangesloten remlichtschakelaar. Het is niet zoals het origineel hoort maar heeft verder geen gevolgen voor de werking.
 
Indien je auto achteraf is voorzien van schijfremmen aan de achterzijde en dit ook het geval is aan de voorzijde, zijn onderstaande hoofdremcilinders hiervoor niet geschikt, kijk hiervoor bij de “grotere hoofdremcilinders” die hier speciaal voor zijn ontwikkeld.

VW type systeem * bouwjaar / model ¹ Ø
mm
opmerking nr. opties³ A-keus
Kever enkel 1/1954 t/m 7/1964 (LHD/RHD) 19.05 - #1200 #1250 schakelaar
#1199 tule
#4205 montageset
#1215
vanaf 8/1964 (LHD/RHD) 17.46 #1201 #1216
dubbel 1200-1300-1500 (LHD) 19.05 1 schakelaar ² - #4205 montageset #1217
19.05 2 schakelaars ² #1202 #1251 schakelaar
#4205 montage set
#1204
1302-1303( LHD) 19.05 2 schakelaars ² #1203 #1251 schakelaars
#4206 montage set
#1218
Karmann Ghia enkel t/m 7/1964 (LHD/RHD) 19.05 - #1200 #1250 schakelaar
#1199 vloeistoftule
#4205 montage set
#1215
vanaf 8/1964 (LHD/RHD) 17.46 #1201 #1216
dubbel alle bouwjaren (LHD) 19.05 1 schakelaar ² - #1251 schakelaars
#4205montage set
#1217
19.05 2 schakelaars ² #1202 #1204
Bus enkel alle bouwjaren (LHD/RHD) 22.20 - - - #21205
dubbel t/m 7/1967 (LHD) 22.20 - #21201 #1250 #21204
8/1967 t/m 7/1969 (LHD) 22.20 zonder bekrachtiger #21202 #1251 schakelaars #21209
8/1969 t/m 7/1970 (LHD/RHD) 20.20 zonder bekrachtiger - - #21206
8/1970 t/m 7/1979 (LHD/RHD) 20.64 zonder bekrachtiger - - #21207
8/1970 t/m 7/1979 (LHD) 23.81 met bekrachter china #21208 #1251 schakelaars #21219
met bekrachtiger Brazilië #21198
vanaf 8/1979 (T25 LHD/RHD) 23.81 met bekrachtiger geen ABS - - #71217
Type 3 enkel alle bouwjaren (LHD/RHD) 19.05   - - #31207
dubbel alle bouwjaren (LHD/RHD) 19.05   - - #31206
Kübel dubbel alle bouwjaren (LHD) 19.05 1 schakelaar ² - #4205 montage set #1217
19.05 2 schakelaars ² #1202 #1251 schakelaars
#4205 montage set
#1204

* een enkel of gescheiden (dubbel) remsysteem zie de tekst voor uitleg
¹ LHD = links bestuurd, RHD = rechts bestuurd
² twee schakelaars worden alleen toegepast indien er een waarschuwingslampje op het dashboard aanwezig is wat waarschuwt bij remdrukverschil
³ indien er meerdere kwaliteiten leverbaar zijn wordt doorverwezen naar de B-kwaliteit, gelijk aan de hoofdremcilinder
 
vervangende onderdelen

De hoofdremcilinder bestaat uit diverse losse interne en externe onderdelen. Interne onderdelen zijn niet los leverbaar, als dat eenmaal versleten is moet je een nieuwe hoofdremcilinder aanschaffen. De externe onderdelen zijn wel los leverbaar zo hoef je voor een gescheurde stofhoes geen compleet nieuwe hoofdremcilinder aan te schaffen. Indien er meerdere kwaliteiten leverbaar zijn staat hieronder alleen de B-kwaliteit doorverwezen, kijk bij de doorverwijzing voor een hogere kwaliteit.

#4203, #24203 -stofhoezen
#1199, #4200, #4204 - remvloeistof tules rubber
#4199, #4201, #4202 - remvloeistof slangtules
#1250, #1251 - remlicht schakelaars (B-kwaliteit)

grotere hoofdremcilinders

Bij het monteren van schijfremmen zowel aan de voorzijde als aan de achterzijde kan de standaard hoofdremcilinder niet meer volstaan, de opbrengst van deze is te laag, waardoor je te weinig druk kunt opbouwen in het remsysteem. De standaard cilinder diameter in de hoofdremcilinder is bij een enkel werkend remsysteem afhankelijk van het bouwjaar 17.46 of 19.05 mm en bij het dubbelwerkende systeem 19.05 mm. Deze grotere hoofdremcilinders hebben een cilinder van 22,2 mm voor het enkelwerkend remsysteem en 20.6 mm voor het gescheiden remsysteem, hiermee bouw je een hogere druk op wat noodzakelijk is voor de 4 remklauwen. Alleen van toepassing op de Kever, Karmann Ghia en Kübel, klik op het bestelnummer voor meer informatie.

#3301 enkelvoudig remsysteem
#3298 gescheiden remsysteem (met uitzondering van Kever 1302 en 1303)
#3243 gescheiden remsysteem alleen voor Kever 1302 en 1303