Volkswagen onderdelen kennisbank
 

Hoofdremcilinder Ø 20.64 mm Bus 8/1970 t/m 7/1979 zonder rembekrachtiging

 
vw artikelnummer: 211 611 021 AE

Dit onderdeel is geschikt voor:

 

Hoofdremcilinders (A-kwaliteit)
Alle Volkswagens hadden t/m 1966 een enkelvoudig remsysteem, behalve de Kever die ging hier in Europa nog mondjesmaat mee door op de goedkopere uitvoeringen t/m 1969. Het gescheiden remsysteem werd geïntroduceerd in modeljaar 1967 hierbij waren de voor en achterremmen gescheiden. Mocht de druk van bijvoorbeeld de voorwielen wegvallen hou je altijd de achterzijde nog over, bij een enkel circuit ben je in zo’n geval je complete voetrem kwijt. Het gescheiden remsysteem is te herkennen aan de twee aanvoerpunten vanaf het remvloeistofpotje naar de hoofdremcilinder. Onderstaande hoofremcilinders zijn allen van een zeer hoogwaardige kwaliteit en merendeel van dezelfde fabrikant als de toeleverancier van Volkswagen ofwel origineel. Nee…ze zijn niet allemaal even goedkoop maar mocht je willen bezuinigen op je remmen zijn de meest voorkomende hoofremcilinders ook leverbaar in een B-kwaliteit, een goed alternatief maar verwacht er geen wonderen van. Niet iedere hoofdremcilinder wordt op een gelijke manier geleverd, neem eventueel de vermelde opties er extra bij. De opgegeven diameter is de zuigermaat, indien je twijfelt, haal je de oude hoofremcilinder open en meet je de zuiger op voordat je besteld. Bij de gescheiden hoofremcilinders voor de Kever (behalve 1302-1303), Karmann Ghia en Kübel zijn er twee mogelijkheden voorzien van één of twee remlichtschakelaars. Indien je hoofremcilinder met twee remlichtschakelaars is uitgerust is dit bedoeld voor het waarschuwingslampje op het dashboard wat aangeeft dat er drukverschil optreed tussen het voorste en achterste remcircuit, ofwel een probleem met de remwerking. Het komt vaak voor dat dit waarschuwingslampje niet aanwezig is maar de hoofremcilinder hier wel is mee uitgerust, dan is deze ooit vervangen en hierbij het gat voor de tweede remlichtschakelaar afgesloten met een niet aangesloten remlichtschakelaar. Het is niet zoals het origineel hoort maar heeft verder geen gevolgen voor de werking. Indien je auto achteraf is voorzien van schijfremmen aan de achterzijde en dit ook het geval is aan de voorzijde, zijn onderstaande hoofdremcilinders hiervoor niet geschikt, kijk hiervoor bij de “grotere hoofdremcilinders” die hier speciaal voor zijn ontwikkeld.

VW type systeem bouwjaar / model ¹ Ø 
mm
opmerking nr. B-keus
Kever Enkel 1/1954 t/m 7/1964 (LHD/RHD) 19.05 - #01215 #01200
vanaf 8/1964 (LHD/RHD) 17.46 - #01216 #01201
dubbel 1200-1300-1500 (LHD) 19.05 1 schakelaar ² #01217 -
19.05 2 schakelaars ² #01204 #01202
1302-1303( LHD) 19.05 2 schakelaars ² #01218 #01203
Karmann Ghia enkel t/m 7/1964 (LHD/RHD) 19.05 - #01215 #01200
vanaf 8/1964 (LHD/RHD) 17.46 - #01216 #01201
dubbel alle bouwjaren (LHD) 19.05 1 schakelaar ² #01217 -
  19.05 2 schakelaars ² #01204 #01202
Bus enkel alle bouwjaren (LHD/RHD) 22.20 - #21205 -
dubbel t/m 7/1967 (LHD) 22.20 - #21204 -
8/1967 t/m 7/1969 (LHD) 22.20 zonder bekrachtiger #21209 #21202
8/1969 t/m 7/1970 (LHD/RHD) 20.20 zonder bekrachtiger #21206 -
8/1970 t/m 7/1979 (LHD/RHD) 20.64 zonder bekrachtiger #21207 -
8/1970 t/m 7/1979 (LHD) 23.81 met bekrachter #21219 #21208
vanaf 8/1979 (T25 LHD/RHD) 23.81 met bekrachtiger geen ABS #71217 -
Type 3 enkel alle bouwjaren (LHD/RHD) 19.05   #31207 -
dubbel alle bouwjaren (LHD/RHD) 19.05   #31206 -
Kübel dubbel alle bouwjaren (LHD) 19.05 1 schakelaar ² #01217 -
19.05 2 schakelaars ² #01204 #01202
             
* een enkel of gescheiden (dubbel) remsysteem zie de tekst voor uitleg
¹ LHD = links bestuurd, RHD = rechts bestuurd
² twee schakelaars worden alleen toegepast indien er een waarschuwingslampje op het dashboard aanwezig is wat waarschuwt bij remdrukverschil 
³ indien er meerdere kwaliteiten leverbaar zijn wordt doorverwezen naar de hoogst mogelijke kwaliteit

 
Vervangende onderdelen
De hoofdremcilinder bestaat uit diverse losse interne en externe onderdelen. Interne onderdelen zijn niet los leverbaar, als dat eenmaal versleten is moet je een nieuwe hoofdremcilinder aanschaffen.  De externe onderdelen zijn wel los leverbaar zo hoef je voor een gescheurde stofhoes geen compleet nieuwe hoofremcilinder aan te schaffen. Indien er meerdere kwaliteiten leverbaar zijn staat hieronder alleen de A-kwaliteit doorverwezen, kijk bij de doorverwijzing voor een eventueel goedkoper alternatief.
- stofhoezen
- remvloeistof tules rubber
- remvloeistof slangtules
- remlicht schakelaars (A-kwaliteit)


Grotere hoofdremcilinders
Bij het monteren van schijfremmen zowel aan de voorzijde als aan de achterzijde kan de standaard hoofdremcilinder niet meer volstaan, de opbrengst van deze is te laag, waardoor je te weinig druk kunt opbouwen in het remsysteem. De standaard cilinder diameter in de hoofdremcilinder is bij een enkel werkend remsysteem afhankelijk van het bouwjaar 17.46 of 19.05 mm en bij het dubbelwerkende systeem 19.05 mm. Deze grotere hoofdremcilinders hebben een cilinder van 22,2 mm voor het enkelwerkend remsysteem en 20.6 mm voor het gescheiden remsysteem, hiermee bouw je een hogere druk op wat noodzakelijk is voor de 4 remklauwen. Alleen van toepassing op de Kever, Karmann Ghia en Kübel, klik op het bestelnummer voor meer informatie.

#03301 enkelvoudig remsysteem
#03298 gescheiden remsysteem (met uitzondering van Kever 1302 en 1303)
#03243 gescheiden remsysteem alleen voor Kever 1302 en 1303