Standaard nokvolgers
Bij montage van een nieuwe nokkenas is het raadzaam om ook de nokvolgers te vervangen, deze slijten op elkaar in. Als de oude nokvolgers zijn ingesleten (vlak of zelfs hol gesleten), is het noodzakelijk deze te vervangen, nieuwe nokvolgers zijn altijd bol geslepen. We kennen mechanische nokvolgers waarbij de klepspeling handmatig moet worden gesteld en hydraulische nokvolgers welke zijn voorzien van een automatisch stelmechanisme. Bij het starten van een oudere motor voorzien van deze hydraulische nokvolgers begint dit soms met zwaar getik. De oorzaak hiervan ligt in één of meerdere niet goed werkende nokvolgers, als dit eenmaal begint zal het steeds erger worden. Demonteren en reinigen wil soms helpen, maar in de meeste gevallen is vervangen de enige goede optie.
Nokvolgers mogen in het algemeen nooit per stuk worden vervangen maar altijd alle acht gelijktijdig, begrijpelijk want ze zijn allen even oud en zullen dan ook gelijktijdig slijten. Gebruik geen motorolie tijdens de montage maar uitsluitend montage pasta (zie opties), deze pasta zorgt voor goede smering tijdens de eerste minuten om directe slijtage tegen te gaan, de montagepaste zal met de motorolie worden weggespoeld waarbij de motorolie deze taak zal overnemen. Tijdens de eerste start moeten de oppervlakken naar elkaar toe slijten, de motor mag daarom niet onder de 1500 toeren per minuut komen, zorg ervoor dat de eerste 10 tot 15 minuten de motor op 2000 toeren per minuut draait. Vermijd de eerste 500 km onnodig stationair draaien en stel het toerental wat aan de hoge kant af zo rond de 1000 toeren per minuut. De nokvolgers voor de 25 en 30 pk type 1 motoren wijken af van alle anderen deze zijn één geheel met de stoterstangen maar manier van monteren en indraaien is gelijk. Alle nokvolgers worden in sets van 8 geleverd.
Let op: Indien er een niet standaard nokkenas wordt gemonteerd (snellere nokkenas) is het van belang dat je de nokvolgers monteert die de fabrikant aanraad te gebruiken. Het materiaal waarvan de nokkenas en de nokvolgers gemaakt zijn hiervoor bepalend, is die te hard of te zacht, gaan de onderdelen op elkaar vreten en ontstaat er onherstelbare schade aan nokkenas en nokvolgers. Garantie wordt dan ook enkel gegeven indien de nokkenas en de nokvolgers op één factuur staan vermeld.
motor type | bouwjaar / opmerking | soort nokvolger | bestelnummer |
type 1 | 25 en 30 pk | mechanisch | #1584 |
t/m 9/1992 (behalve 25 en 30 pk) | mechanisch | #1632 | |
vanaf 10/1992 en later (motorcode ACD) | hydraulisch | #6631 | |
type 3 | alle bouwjaren | mechanisch | #1632 |
type 4 | 1700 cc en1800 cc alle motoren 2000 cc motorcode beginnend met GD |
mechanisch | #41632 |
2000 cc motorcode beginnend met GE, CU of CV | hydraulisch | #41631 | |
CT/CZ | alle bouwjaren | hydraulisch | #41631 |
WBX | alle bouwjaren | hydraulisch | #41631 |