Inlaatpakkingen
Lekkage in het inlaat traject kan leiden tot vervelende soms moeilijk te vinden storingen. Er ontstaat een vacuüm en als daar lekkage in ontstaat, trekt de motor niet goed op, loopt slecht stationair of valt spontaan uit. De inlaat pakking moet dan ook van een hoge kwaliteit zijn om goed af te kunnen sluiten. Of dit nu een metaalpakking, ring of papieren pakking betreft, gebruik geen vloeibare pakking, de pakking zelf moet het werk doen. Als je een pakking set hebt aangeschaft dan zijn de inlaatpakkingen altijd inbegrepen maar alleen voor een inlaatpakking is het niet noodzakelijk een complete pakking set aan te schaffen ze zijn ook los leverbaar. Voor de enkelpoorts type 1 en type 3 motoren is het een pakkingring die zover wordt ingedrukt dat het soms amper zichtbaar is dat deze ring nog aanwezig is. Velen monteren een nieuwe pakkingring en zien de oude over het hoofd met lekkage tot gevolg, haal dus altijd de oude ring uit de cilinderkop alvorens een nieuwe te plaatsen. Indien je de inlaatpoorten gaat bewerken (vergroten) moet hiervoor ook een grotere pakking worden toegepast, deze sterkere pakkingen hebben een groter raakoppervlak en vervaardigd uit papier en kunnen dus worden gesneden naar de benodigde maatvoering. Ook als je een inlaatspruitstuk monteert bedoeld voor grotere carburateurs heb je sterkere pakkingen nodig deze zijn veelal voorzien van een grotere voet met eveneens grotere poorten. Indien deze leverbaar zijn staan ze in onderstaand overzicht in de kolom “sterker”.
motorype | inhoud | uitvoering / bouwjaar/ specificatie | bestelnr. | aantal * | sterker |
type 1 | 30 pk | alle bouwjaren 26x32 mm¹ | #4232 | 2 | - |
1200 cc | t/m 1962 (motornr. 6 916 250) 26x32 mm¹ | ||||
1200 cc | vanaf 1962 (motornr. 6 916 250) en later 28x34 mm¹ | #4236 | 2 | - | |
1300 cc | alle bouwjaren met enkele inlaat 32x38 mm¹ | #4231 | 2 | - | |
1500 cc | |||||
1600 cc | |||||
1300 cc | alle bouwjaren met dubbel inlaat | #2132 | 2 | #2131 | |
1600 cc | |||||
type 3 | 1500 cc | t/m 7/1962 met enkele inlaat 28x34 mm¹ | #4236 | 2 | - |
1500 cc | vanaf 8/1962 en later met enkele inlaat 32x38 mm¹ | #4231 | 2 | - | |
1600 cc | alle bouwjaren met enkele inlaat | ||||
1500 cc | alle bouwjaren met dubbel inlaat | #2132 | 2 | #2131 | |
1600 cc | |||||
type 4 | 1700 cc | alleen met motorcode CE en CA | #42133 | 4 | #42132 ² |
2000 cc | alleen met motorcode CJ | ||||
CT/CZ | 1600 cc | alle bouwjaren | #2132 | 2 | #2131 |
Diesel | 1600 cc | met motorcode CS t/m 7/1985 | #72131 | 1 | |
met motorcode JX (turbo diesel) alle bouwjaren |