Volkswagen onderdelen kennisbank
 

Inlaatspruitstuk eindbochten set. Type 1 motoren 1300 en 1600 cc 8/1970 en later. (aanpassen voor automatische versnellingsbak of rembekrachtiging)

 
vw artikelnummer: 113 129 709 G, 113 129 710 D, 113 129 729 B, 111 501 159 B, 113 129 717 A, N0245077
 

Spruitstuk inlaat eindbochten

De 1300 en 1600 cc motoren hebben vanaf 8.1970 een dubbele inlaat en daarbij ook een ander spruitstuk als de jaren daarvoor. Het spruitstuk bestaat nu uit drie delen; een midden sectie met daarop de carburateur en twee eindbochten die op de cilinderkoppen zijn gemonteerd. Origineel heeft een 1300 cc een smallere binnendiameter als die van een 1600 cc vandaar dat originele 1300 cc eindbochten niet op een 1600 cc spruitstuk passen. De hier vermelde inlaat eindbochten zijn identiek als die van een 1600 cc en kunnen hiermee dus voor zowel de 1600 als de 1300 cc motoren worden gebruikt. Als je het high flow inlaat spruitstuk hebt aangeschaft met de bedoeling het te monteren op een 1300 cc motor zal je ook 1600 cc inlaatbochten moeten gebruiken ofwel de hier vermelde exemplaren. Bij sommige carburateur sets en losse inlaatspruitstukken voor centraal geplaatste Weber of EMPI carburateur worden de eindbochten niet bijgeleverd uitgaande dat je hiervoor je oude hergebruikt maar als je niet in bezit bent van 1600 cc eindbochten dan zal je die extra moeten aanschaffen. Deze eindbochten  worden in een set geleverd inclusief pakkingen, inlaatmoffen en klemmen welke ook afzonderlijk verkrijgbaar zijn (zie het tabblad vervangende onderdelen).

let op: niet voorzien van vacuüm aansluitingen zoals noodzakelijk bij automaat uitvoeringen of bussen met rembekrachtiger, de linker bocht is wel voorzien van een verdikking waar  een vacuüm aansluiting (slangpilaar) in kan worden gemaakt (boren en schroefdraad tappen is hierbij noodzakelijk).

#2107 type 1 motoren 1300 en 1600 cc vanaf 8.1970 en later (zie tekst voor automatische versnellingsbak en rembekrachtiging)