Kachelpotten
Luchtgekoelde motoren kunnen de warmte bedoeld voor de kachel niet weghalen uit koelwater, hiervoor worden warmtewisselaars gebruikt welke in de volksmond kachelpotten worden genoemd. De lucht waarmee de motor wordt gekoeld wordt tevens door de kachelpotten geleid, die door de warmte van de uitlaatgassen wordt verwarmd en het interieur in wordt geblazen. De temperatuur wordt geregeld door de uitstroom door middel van een klep open of dicht te zetten. Een versleten of lekkende kachel pot moet direct worden vervangen, het is niet alleen wettelijk verboden vanwege het niet meer gasdicht zijn van het uitlaatsysteem, maar ook gevaarlijk voor de inzittenden, de kans dat de uitlaatgassen de auto binnenkomen is bij een lekke kachelpot erg groot. Indien de lekkage zich bevind op de verbinding tussen uitlaat en kachelpot dan kan bij een type 1 of type 3 motor een reparatiebuisje nog uitweg bieden maar als de lekkage zich op een ander plaats bevind of bij een ander type motor, is vervanging de enige juiste manier.
Alle kachelpotten worden zonder montage materiaal en/of pakkingen geleverd, bestel deze er extra bij. Indien je geen verwarming nodig hebt dan kunnen de type 1 en type 3 motoren ook worden voorzien van kachelpot vervangers, hiermee vervalt de complete kachelpot maar gelijktijdig ook het complete verwarmingssysteem. Bij de kachelpotten voor de type 1 motoren staan naast de standaard kachelpotten in grijze of zwarte transportlak voor enkele bouwjaren verchroomde en high performance kachelpotten vermeld, klik op het bestelnummer voor meer informatie hierover. Zwarte of grijze transportlak is bedoeld om niet in de magazijnen te roesten, wil je de kachelpot in de lak houden dan zal je hem regelmatig moeten behandelen met hitte bestendige lak, direct na het starten zal deze grotendeels loslaten. De kachelpotten #1080 en #1081 zijn hierop een uitzondering deze hebben hoogwaardigere afwerklaag maar zal door de hitteontwikkeling bij de aansluitflenzen ook los gaan laten.
type 1 motoren
inhoud /bouwjaar | zwart / grijze transportlak * | verchroomd | high performance | |||
links | rechts | links | rechts | links | rechts | |
25 + 30 pk | #4082 | #4083 | ||||
1200 t/m 12.1962 | #4080 | #4081 | ||||
1200, 1300, 1500, 1600 vanaf 1.1963 met uitzondering van 1600 cc AJ injectie motoren |
#1080 | #1081 | #1084 | #1085 | #1065 | #1066 |
1600 injectie vanaf 1976 (motorcode AJ 078 0347) | #1079 | #1087 |
inhoud /bouwjaar | links | rechts |
universeel ¹ voor alle bouwjaren en modellen | #31080 | #31081 |
inhoud /bouwjaar | links | rechts |
1700, 1800, 2000 cc t/m 7.1978 alle motorcodes | #41080 | #41081 |
2000 cc vanaf 8.1978 en later met motorcode CJ | #41082 | #41083 |
2000 cc alle bouwjaren met motorcode CV en CU | #41090 | #41091 |
inhoud /bouwjaar | links | rechts |
alle bouwjaren en modellen | #71082 | #71083 |
* voorzien van grijze transportlak zie ook de tekst