Volkswagen onderdelen kennisbank
 

Kachelpot links. T4 motoren 2000 cc (motoren code CV + CU)

 
vw artikelnummer: 071 256 091
 

Kachelpotten

Luchtgekoelde motoren kunnen de warmte bedoeld voor de kachel niet weghalen uit koelwater, hiervoor worden warmtewisselaars gebruikt welke in de volksmond kachelpotten worden genoemd.  De lucht waarmee de motor wordt gekoeld wordt  tevens door de kachelpotten geleid, die door de warmte van de uitlaatgassen wordt verwarmd en het interieur in wordt geblazen. De temperatuur wordt geregeld door de uitstroom door middel van een klep open of dicht te zetten. Een versleten of lekkende kachel pot moet direct worden vervangen, het is niet alleen wettelijk verboden vanwege het niet meer gasdicht zijn van het uitlaatsysteem, maar ook gevaarlijk voor de inzittenden, de kans dat de uitlaatgassen de auto binnenkomen is bij een lekke kachelpot erg groot.  Indien de lekkage zich bevind op de verbinding tussen uitlaat en kachelpot dan kan bij een type 1 of type 3 motor een reparatiebuisje nog uitweg bieden maar als de lekkage zich op een ander plaats bevind of bij een ander type motor, is vervanging de enige juiste manier.
 
Alle kachelpotten worden zonder montage materiaal en/of pakkingen geleverd, bestel deze er extra bij. Indien je geen verwarming nodig hebt dan kunnen de type 1 en type 3 motoren ook worden voorzien van kachelpot vervangers, hiermee vervalt de complete kachelpot maar gelijktijdig ook het complete verwarmingssysteem. Bij de kachelpotten voor de type 1 motoren staan naast de standaard kachelpotten in grijze of zwarte transportlak voor enkele bouwjaren verchroomde en high performance kachelpotten vermeld, klik op het bestelnummer voor meer informatie hierover.  Zwarte of grijze  transportlak is bedoeld om niet in de magazijnen te roesten, wil je de kachelpot in de lak houden dan zal je hem regelmatig moeten behandelen met hitte bestendige lak, direct na het starten zal deze grotendeels loslaten. De kachelpotten #1080 en #1081 zijn hierop een uitzondering deze hebben hoogwaardigere afwerklaag maar zal door de hitteontwikkeling bij de aansluitflenzen ook los gaan laten.
 
type 1 motoren

inhoud /bouwjaar zwart / grijze transportlak * verchroomd high performance
links rechts links rechts links rechts
25 + 30 pk #4082 #4083        
1200 t/m 12.1962 #4080 #4081        
1200, 1300, 1500, 1600 vanaf 1.1963  
met uitzondering van 1600 cc AJ injectie motoren
#1080 #1081 #1084 #1085 #1065 #1066
1600 injectie  vanaf 1976 (motorcode AJ 078 0347) #1079 #1087        
* zie tekst

type 3 motoren *
inhoud /bouwjaar links rechts
universeel ¹ voor alle bouwjaren en modellen #31080 #31081
* voorzien van grijze transportlak zie ook de tekst
¹ de voorverwarming flenzen zijn voorzien met demonteerbare afsluitplaatjes welke alleen bij 1500 cc motoren worden gebruikt.

type 4 motoren *
inhoud /bouwjaar links rechts
1700, 1800, 2000 cc t/m 7.1978 alle motorcodes #41080 #41081
2000 cc vanaf 8.1978 en later met motorcode CJ #41082 #41083
2000 cc alle bouwjaren met motorcode CV en CU #41090 #41091
* voorzien van grijze transportlak zie ook de tekst

CT/CZ motoren *
inhoud /bouwjaar links rechts
alle bouwjaren en modellen #71082 #71083

* voorzien van grijze transportlak zie ook de tekst