Aandrijf hoezen
Gescheurde aandrijfas hoezen leidt niet alleen tot afkeuring bij de jaarlijkse controle maar hierdoor verlies je ook vet wat zorgt voor de smering van de homokineten bij de achteras voorzien van tussenassen en het verlies van versnellingsbak olie bij het pendelas systeem. Controleer de staat van de aandrijfhoezen bij iedere onderhoudsbeurt en vervang ze bij beschadiging of uitdroog verschijnselen (kleine haarscheurtjes). Hier worden geen bouwjaren vermeld maar de as-hoezen bestel je aan de hand van het type achteras.
pendelas (swing axle)
Bij het pendelas systeem worden de achterwiellagers gesmeerd door versnellingsbak olie, alleen aan de versnellingsbakzijde bevindt zich een aandrijfhoes. De aandrijfhoezen die af fabriek werden gemonteerd bestaan uit één geheel waarvoor de assen moeten worden uitgebouwd. Veelal zijn de hoezen in de loop der jaren al eens vervangen voor deelbare hoezen, waarbij de assen niet hoeven te worden uitgebouwd. De reden dat VW dit niet standaard monteerde is heel eenvoudig, bij een deelbare hoes is er altijd kans op lekkage en dat is niet het geval met een hoes uit één stuk. Het kost heel wat meer tijd maar je bereikt hiermee wel het beste eindresultaat. Als je geen tijd en zin om je om assen uit te bouwen dan zijn deze er gelukkig ook deelbare hoezen. Je snijdt de oude hoes los en monteert de deelbare hoes met de naad horizontaal naar achter om lekkage te vermijden, het is tevens raadzaam om vloeibare pakking (zie opties) te gebruiken tussen de naad.
In onderstaand overzicht staan beide modellen vermeld waarbij de deelbare hoezen ook leverbaar zijn in goedkopere uitvoering (B-kwaliteit) en vervaardig uit copolymer, meer informatie over de B-kwaliteit en copolymer uitvoering vindt je door de link te volgen. Pendelassen zijn nooit toegepast bij de Panorama en de T25 Bus deze hebben vanaf de beginperiode gebruik gemaakt van tussenassen (IRS).
bestelnr. | uitvoering | leverwijze | montage materiaal | extra opties | alternatieven |
#1465 | één geheel | per stuk | niet bijgeleverd zie opties | #1463 | geen |
#1468* | deelbaar | per stuk | bijgeleverd | #50555 | #1469, #1460, #1461, #1462, #1464 |
VW model | bestelnr. | leverwijze | montage materiaal | extra opties ¹ | ||
bouten (6) | vet | as-moer | ||||
Kever | #1474 | per 4 stuks | niet bijgeleverd | #3480 | #50880 | n.v.t |
#1467 | per stuk | bijgeleverd ² | ||||
Karmann Ghia | #1474 | per 4 stuks | niet bijgeleverd | #3480 | #50880 | n.v.t |
#1467 | per stuk | bijgeleverd ² | ||||
Bus incl. T25 (excl. Synchro) | #21479 | per stuk | bijgeleverd | |||
Bus T25 Synchro voor + achter binnenzijde achter buitenzijde3 voor + achter buitenzijde |
#21479 #71479 #251498203A |
per stuk per stuk per stuk |
bijgeleverd bijgeleverd bijgeleverd |
#71470 | ||
Type 3 | #1474 | per 4 stuks | niet bijgeleverd | #3480 | #50880 | n.v.t |
#1467 | per stuk | bijgeleverd ² | ||||
Kübel | #21479 | per stuk | bijgeleverd ² | |||
¹ indien montage materiaal is bijgeleverd kunnen er toch nog delen zijn welke aan te raden zijn om mee te bestellen. ² niet alle bijgeleverde montage materialen worden altijd gebruikt, deze zijn bijgevoegd om te kunnen monteren op meerdere merken. 3 de leverancier schrijft deze hoezen ook voor voor de voorzijde maar de ervaing leert dat deze dan aanlopen op de bout van de voordraagarm, daarom is het alternatief #251498203A door ons in het assortiment genomen. |