Klep stelschroeven en moeren
Als er een lange tijd geen klepspeling is afgesteld (vermijd dit ten allen tijde) kunnen de stelschroeven en borgmoeren wel eens erg vast zitten. Soms is het afzagen en/of beschadigen van de draad de enige oplossing. In zo’n geval moet je nieuwe stelschroeven en /of borgmoeren monteren. Het kan ook voorkomen dat de stelschroeven schuin zijn afgesleten of dat ze zijn ingeslagen door de leeftijd van de motor, de klepspeling is in zo’n geval niet meer correct af te stellen, vervangen is dan de enige oplossing. Er zijn voor de verschillende motoren diverse diktes gebruikt, in onderstaand overzicht staan alle stelschroeven en borgmoeren vermeld voor de diverse motoren, indien je twijfelt meet dan het oude stelschroef op voordat je besteld. Zowel het boutjes als de borgmoeren worden per 8 stuks geleverd.
Let op! deze stelschroeven en borgmoeren zijn van zeer hoge kwaliteit (gelijk aan het origineel), veel after-market stelschroeven zijn van zeer slechte kwaliteit die na enkele kilometers al zijn ingeslagen, het is een belangrijk onderdeel voor behoud van je kleppen, ga dusniet akkoord met goedkope alternatieven, het kan je heel duur komen te staan.
motor type |
bouwjaar |
schroefdraad |
stelschroef |
borgmoer |
|
|
|
|
|
type 1 |
t/m 1983 (chassisnummer 11-E-119 815) |
M 8 x 1.0 |
||
|
vanaf 1983 (chassisnummer 11-E-119 816) en later |
M 9 x 1.0 |
||
type 3 |
alle motoren en bouwjaren |
M 8 x 1.0 |
||
type 4 |
1700 cc |
M 8 x 1.0 |
||
|
1800 cc + 2000 cc |
M10 x 1.0 |
||
CT/CZ |
VW heeft twee soorten door elkaar gebruikt, |
M 8 x 1.0 |
||
|
meet de schroefdraad op voordat je besteld |
M 9 x 1.0 |
||
WBX |
alle motoren en bouwjaren |
M 9 x 1.0 |
|