Volkswagen onderdelen kennisbank
 

Klep stelschroef standaard (M8 x 1.0) 8 stuks. Type 1 t/m 83 (ch 11-E-1 815). Type 3. Type 4 1700 cc. CT/CZ

 

Klep stelschroeven en moeren

Als er een lange tijd geen klepspeling is afgesteld (vermijd dit ten allen tijde) kunnen de stelschroeven en borgmoeren wel eens erg vast zitten. Soms is het afzagen en/of beschadigen van de draad de enige oplossing. In zo’n geval moet je nieuwe stelschroeven en /of borgmoeren monteren. Het kan ook voorkomen dat de stelschroeven schuin zijn afgesleten of dat ze zijn ingeslagen door de leeftijd van de motor, de klepspeling is in zo’n geval niet meer correct af te stellen, vervangen is dan de enige oplossing. Er zijn voor de verschillende motoren diverse diktes gebruikt, in onderstaand overzicht staan alle stelschroeven en borgmoeren vermeld voor de diverse motoren, indien je twijfelt meet dan het oude stelschroef op voordat je besteld. Zowel het boutjes als de borgmoeren worden  per 8 stuks  geleverd.

Let op! deze stelschroeven en borgmoeren zijn van zeer hoge kwaliteit (gelijk aan het origineel), veel after-market stelschroeven zijn van zeer slechte kwaliteit  die na enkele kilometers al zijn ingeslagen, het is een belangrijk onderdeel voor behoud van je kleppen, ga dusniet akkoord met goedkope alternatieven, het kan je heel duur komen te staan.

motor type

bouwjaar

schroefdraad

stelschroef

borgmoer

 

 

 

 

 

type 1

t/m 1983 (chassisnummer 11-E-119 815)

M  8 x 1.0

#1782

#1725

 

vanaf 1983 (chassisnummer 11-E-119 816) en later

M  9 x 1.0

#71782

#71725

type 3

alle motoren en bouwjaren

M  8 x 1.0

#1782

#1725

type 4

1700 cc

M  8 x 1.0

#1782

#1725

 

1800 cc +  2000 cc

M10 x 1.0

#41782

#41725

CT/CZ

VW heeft twee soorten door elkaar gebruikt,

M  8 x 1.0

#1782

#1725

 

meet de schroefdraad op voordat je besteld

M  9 x 1.0

#71782

#71725

WBX

alle motoren en bouwjaren

M  9 x 1.0

#71782

#71725