Klepgeleiders
Indien er te veel speling tussen de kleppen en de klepgeleiders zit,zijn de klepgeleiders versleten. Dit resulteert in overmatig olieverbruik en kan zelfs tot gevolg hebben dat de klep breekt. Vervangen van de klepgeleiders is de enige oplossing. Voor het verwijderen van de oude klepgeleiders is het gebruik van een klepgeleider boor noodzakelijk (#1117), deze boort de geleider niet geheel door waardoor hij zwak wordt en er eenvoudig uit kan worden getikt. Bij gebruik van een gewone boor is de kans op verlopen groot, waardoor de schade alleen maar groter wordt.
Nieuwe klepgeleiders moeten in de kop worden geperst en eventueel worden nagehoond op de juiste maat. De klepgeleiders zijn leverbaar voor zowel de in als de uitlaat en in diverse overmaten welke in onderstaand schema worden weergegeven in mm. De totale dikte van de klepgeleiders staat niet in het schema hieronder vermeld maar wel bij de geselecteerde geleider achter de maat (overmaat) tussen haakjes, dit gegeven is belangrijk om te bepalen of je een overmaat nodig zou hebben. Worden per 4 stuks geleverd.
Let op! in onderstaand schema wordt niet uitgegaan van het autobouwjaar volgens het chassisnummer maar wordt gerefereerd naar de motor, onderaan staat een schema (motor herkenning) welke motorbenaming bij welke VW model hoort. Door te klikken op het bestelnummer van de gewenste maat wordt deze inclusief afbeelding getoond en kan deze worden besteld, overmaten zonder bestelnummers zijn niet leverbaar.
type 1 motoren
motor | bouwjaar | klepsteel Ø | standaard | + 0.025 | + 0.15 | + 0.20 | + 0.30 | + 0.40 | + 0.50 | |||||||
in | uit | in | uit | in | uit | in | in | uit | in | uit | in | uit | in | uit | ||
30 pk | alle motoren | 7 mm | 7 mm | #1738 | #1738 | |||||||||||
1200 | alle motoren | 8 mm | 8 mm | #1566 | #1737 | #1561 | #1560 | #4738 | #1562 | #4736 | #4737 | #1563 | #4733 | #1564 | ||
1300 |
alle motoren inclusief: AR t/m 1974 (AR 0123909) |
8 mm | 8 mm | #1566 | #1737 | #1561 | #1560 | #4738 | #1562 | #4736 | #4737 | #1563 | #4733 | #1564 | ||
AR vanaf 1974 (AR 0123910) | 8 mm | 9 mm | #1567 | #1568 | #4567 | #4568 | ||||||||||
1500 | alle motoren | 8 mm | 8 mm | #1566 | #1737 | #1561 | #1560 | #4738 | #1562 | #4736 | #4737 | #1563 | #4733 | #1564 | ||
1600 |
alle motoren inclusief: AC t/m 1974 (AC 0008540) AF t/m 1974 (AF 0092985) AS t/m 1974 (AS 0203630) AJ t/m 7/1974 (injectie) |
8 mm | 8 mm | #1566 | #1737 | #1561 | #1560 | #4738 | #1562 | #4736 | #4737 | #1563 | #4733 | #1564 | ||
AC vanaf 1974 (AC 0008541) AF vanaf 1974 (AF 0092986) AS vanaf 1974 (AS 0203631) AJ vanaf 8/1974 (injectie) |
8 mm | 9 mm | #1567 | #1568 | #4567 | #4568 |
motor | bouwjaar | klepsteel Ø | standaard | + 0.025 | + 0.15 | + 0.20 | + 0.30 | + 0.40 | + 0.50 | |||||||
in | uit | in | uit | in | uit | in | in | uit | in | uit | in | uit | in | uit | ||
1500 | alle motoren | 8 mm | 8 mm | #1566 | #1737 | #1561 | #1560 | #4738 | #1562 | #4736 | #4737 | #1563 | #4733 | #1564 | ||
1600 | alle motoren | 8 mm | 8 mm | #1566 | #1737 | #1561 | #1560 | #4738 | #1562 | #4736 | #4737 | #1563 | #4733 | #1564 |
motor | bouwjaar | klepsteel Ø | standaard | + 0.025 | + 0.15 | + 0.20 | + 0.30 | + 0.40 | + 0.50 | |||||||
in | uit | in | uit | in | uit | in | in | uit | in | uit | in | uit | in | uit | ||
1700 | alle motoren | 8 mm | 9 mm | #41567 | #41568 | #41569 | #41560 | #41570 | #41561 | #41571 | #41562 | #41572 | #41563 | #41573 | #41564 | |
1800 | alle motoren | 8 mm | 9 mm | #41567 | #41568 | #41569 | #41560 | #41570 | #41561 | #41571 | #41562 | #41572 | #41563 | #41573 | #41564 | |
2000 | alle motoren | 8 mm | 9 mm | #41567 | #41568 | #41569 | #41560 | #41570 | #41561 | #41571 | #41562 | #41572 | #41563 | #41573 | #41564 |
motor | bouwjaar | klepsteel Ø | standaard | + 0.025 | + 0.15 | + 0.20 | + 0.30 | + 0.40 | + 0.50 | |||||||
in | uit | in | uit | in | uit | in | in | uit | in | uit | in | uit | in | uit | ||
1600 | alle motoren | 8 mm | 9 mm | #1567 | #1568 | #4567 | #4568 |
motor | bouwjaar | klepsteel Ø | standaard | + 0.025 | + 0.15 | + 0.20 | + 0.30 | + 0.40 | + 0.50 | |||||||
in | uit | In | uit | in | uit | in | in | uit | in | uit | in | uit | in | uit | ||
1900 | alle motoren | 8 mm | 9 mm | #1567 | #41568 | #41560 | #4567 | #41561 | #41562 | #41563 | #41564 | |||||
2100 | alle motoren | 8 mm | 9 mm | #1567 | #41568 | #41560 | #4567 | #41561 | #41562 | #41563 | #41564 |
motor | bouwjaar | klepsteel Ø | standaard | + 0.025 | + 0.15 | + 0.20 | + 0.30 | + 0.40 | + 0.50 | |||||||
in | uit | in | uit | in | uit | in | in | uit | in | uit | in | uit | in | uit | ||
1600 | alle motoren | 8 mm | 8 mm | #71737 | #71737 | #71560 | #71560 | |||||||||
1700 | alle motoren | 8 mm | 8 mm | #71737 | #71737 | #71560 | #71560 |