Kleppen Type 1, Type 3 en CT/CZ motoren
De kleppen worden via de tuimelaars en stoters aangedreven door de nokkenas en zorgen ervoor dat het mengsel van brandstof en lucht de verbrandingsruimte in kan stromen. Vervolgens wordt dit mengsel opgesloten, samengeperst en ontstoken, het restant wat overblijft heet uitlaatgas wat via de uitlaatklep wordt afgevoerd. De stroming van de in- en uitlaatgassen moet met zo min mogelijk weerstand verlopen, daarvoor zijn de materialen zo goed mogelijk op elkaar afgestemd en gevormd. De inlaatklep is groter is dan de uitlaatklep om zo veel mogelijk mengsel in de cilinder toe te kunnen laten. De Kleppen worden zwaar belast vooral de uitlaatkleppen, deze worden gigantisch heet en kunnen weinig worden gekoeld in tegenstelling tot de inlaatkleppen die deels worden gekoeld door het aangezogen brandstof en lucht mengsel. Maar alsnog de meeste warmte wordt afgevoerd via de klepschotel en de klepsteel. Het is niet alleen van belang dat er kwalitatief hoogwaardige kleppen worden gemonteerd maar ook dat de motor optimaal staat afgesteld. Schade door het afbreken of verbranden van een klep is vaak te wijten aan een foutieve afstelling, zorg er dan ook voor dat je motor altijd perfect staat afgesteld en als de klepspeling handmatig moet worden afgesteld dat dit ook volgens de voorgeschreven afstelgegevens gebeurd. Bij het reviseren raden we je aan om de kleppen altijd te vervangen, je weet in de meeste gevallen niet hoe lang ze al meegaan. De klep moet optimaal afsluiten, slijp ze in op de zittingen met slijppasta en doe een lek test alleen dan ben je ervan verzekerd dat je kleppen perfect afsluiten. De hier vermelde kleppen zijn standaard kleppen die het origineel vervangen maar we raden wel aan om het raakvlak van de klepsteel te beschermen met klepsteelhoedjes hiermee voorkom je klepsteelinslag door de stelinrichting (indien leverbaar voor de desbetreffende klep staan deze onder het tabblad opties vermeld). Alle vermelde kleppen zijn geschikt voor loodvrije benzine. Worden per 4 stuks geleverd.
Let op: controleer de maatvoering voor dat je besteld, als ooit de cilinderkoppen zijn vervangen kan dit afwijken van wat origineel was gemonteerd.
inlaat kleppen type 1 motoren
motor | motorcode | bouwjaar | klepsteel Ø | klep Ø | bestelnr. |
25 pk | alle | alle bouwjaren | 7 mm | 28.6 mm | #1840 |
30 pk | alle | alle bouwjaren | 7 mm | 30.0 mm | #1879 |
1200 cc | alle ¹ | alle bouwjaren | 8 mm | 31.5 mm | #1754 |
1300 cc | alle | t/m 7/1970 | 8 mm | 33.1 mm | #1752 |
vanaf 8/1970 en later | 8 mm | 35.6 mm | #1748 | ||
1500 cc | alle | alle bouwjaren | 8 mm | 35.6 mm | #1748 |
1600 cc | B | alle bouwjaren | 8 mm | 35.6 mm | #1748 |
C | alle bouwjaren | 8 mm | 35.6 mm | #1748 | |
AH | alle bouwjaren | 8 mm | 35.6 mm | #1748 | |
AE | alle bouwjaren | 8 mm | 35.6 mm | #1748 | |
AD | alle bouwjaren | 8 mm | 35.6 mm | #1748 | |
AS | t/m 7/1976 | 8 mm | 35.6 mm | #1748 | |
vanaf 8/1976 en later | 8 mm | 33.1 mm | #1752 | ||
AF | t/m 7/1976 | 8 mm | 35.6 mm | #1748 | |
vanaf 8/1976 en later | 8 mm | 33.1 mm | #1752 | ||
AL | t/m 1976 (AL 017 066) | 8 mm | 35.6 mm | #1748 | |
vanaf 1976 (AL 017 067) en later | 8 mm | 33.1 mm | #1752 | ||
AJ | alle bouwjaren | 8 mm | 33.1 mm | #1752 | |
AG | alle bouwjaren | 8 mm | 35.6 mm | #1748 | |
AM | alle bouwjaren | 8 mm | 35.6 mm | #1748 | |
ACD | alle bouwjaren | 8 mm | 33.1 mm | #1752 |
inhoud | bouwjaar | klepsteel Ø | klep Ø | bestelnr. |
1500 cc | alle bouwjaren | 8 mm | 35.6 mm | #1748 |
1600 cc | alle bouwjaren | 8 mm | 35.6 mm | #1748 |
inhoud | bouwjaar | klepsteel Ø | klep Ø | bestelnr. |
1600 cc | alle bouwjaren | 8 mm | 35.6 mm | #1748 |
inhoud | motorcode | bouwjaar | klepsteel Ø | klep Ø | bestelnr. |
25 pk | alle | alle bouwjaren | 7 mm | 28.6 mm | #1840 |
30 pk | alle | alle bouwjaren | 7 mm | 28.6 mm | #1840 |
1200 cc | alle | alle bouwjaren | 8 mm | 30.0 mm | #1753 |
1300 cc | alle | t/m 7.1970 | 8 mm | 30.0 mm | #1753 |
AB | alle bouwjaren | 8 mm | 32.0 mm | #1749 | |
AC | t/m 1974 (AC 008 539) | 8 mm | 32.0 mm | #1749 | |
vanaf 1974 (AC 008 540) en later | 9 mm | 30.0 mm | #1756 | ||
AR | t/m 1973 (AR 009 252) | 8 mm | 32.0 mm | #1749 | |
vanaf 1973 (AR 009 253) en later | 9 mm | 30.0 mm | #1756 | ||
1500 cc | alle | alle bouwjaren | 8 mm | 32.0 mm | #1749 |
1600 cc | B | alle bouwjaren | 8 mm | 32.0 mm | #1749 |
C | alle bouwjaren | 8 mm | 32.0 mm | #1749 | |
AH | alle bouwjaren | 8 mm | 32.0 mm | #1749 | |
AE | alle bouwjaren | 8 mm | 32.0 mm | #1749 | |
AD | t/m 1973 (AD 886 566) | 8 mm | 32.0 mm | #1749 | |
vanaf 1973 (AD 886 567) en later | 9 mm | 32.0 mm | #21751 | ||
AS | t/m 1974 (AS 194 452) | 9 mm | 32.0 mm | #21751 | |
vanaf 1974 (AS 194 453) en later | 9 mm | 30.0 mm | #1756 | ||
AF | t/m 1974 (AF 048 725) | 8 mm | 32.0 mm | #1749 | |
vanaf 1974 (AF 048 726) t/m 1974 (AF 124 870) | 9 mm | 32.0 mm | #21751 | ||
vanaf 1974 (AF 124 871) en later | 9 mm | 30.0 mm | #01756 | ||
AL | t/m 12/1974 | 8 mm | 32.0 mm | #1749 | |
vanaf 1/1975 en later | 9 mm | 32.0 mm | #21751 | ||
AJ | alle bouwjaren | 9 mm | 30.0 mm | #1756 | |
AG | alle bouwjaren | 8 mm | 32.0 mm | #1749 | |
AM | alle bouwjaren | 8 mm | 32.0 mm | #1749 | |
ACD | t/m 7/1996 | 9 mm | 30.0 mm | #1756 |
inhoud | bouwjaar | klepsteel Ø | klep Ø | bestelnr. |
1500 cc | alle bouwjaren | 8 mm | 32.0 mm | #1749 |
1600 cc | alle bouwjaren | 8 mm | 32.0 mm | #1749 |
inhoud | bouwjaar | klepsteel Ø | klep Ø | bestelnr. |
1600 cc | alle bouwjaren | 9 mm | 30.0 mm | #1756 |
9 mm | 32.0 mm | #21751 ² |
² voornamelijk toegepast als overmaat bij door VW gereviseerde cilinderkoppen