Koppeling sets
Het vervangen van de koppeling zal vroeg of laat een keer aan de beurt komen, het is een tenslotte slijtagegevoelig onderdeel waar helaas de motor voor zal moeten worden uitgebouwd. Er zijn er nog steeds veel die alleen hetgeen vervangen wat op dat moment aan vervanging toe is maar realiseren zich niet dat ook de andere koppelingsdelen net zo oud zijn en dus binnenkort ook aan vervanging toe zijn. Het is dan ook altijd raadzaam om zowel de koppelingsplaat, druklager en de drukgroep in één keer te vervangen of je moet er geen bezwaar tegen hebben om de motor na een paar weken weer te moeten uitbouwen. Voor alle VW motoren zijn er koppelingsets leverbaar, de op elkaar zijn afgestemd, de kans dat je een verkeerd onderdeel besteld is bijna uitgesloten. De drukgroep, het druklager en de koppelingsplaat is bij een groot deel van de sets ook los leverbaar, je hebt dus altijd de keuze of een complete set of alle delen los. De aangegeven maat is de diameter van de druktafel of koppelingsplaat, controleer dit voordat je bestelt, het kan voorkomen dat je vliegwiel of complete motor ooit is vervangen door een andere type, door het opmeten van de druktafel of koppelingsplaat bestel je de juiste set. Het is raadzaam om montagevet en een richtstaaf voor de koppelingsplaat mee te bestellen deze zijn niet in de set inbegrepen (zie optie). Meer informatie over drukgroepen, koppelingsplaten en druklagers kun je vinden bij de afzonderlijk onderdelen.
motor | Ø (mm) |
cilinderinhoud / bouwjaar | set | losse delen | ||
groep | plaat | lager | ||||
type 1 | 180 | 25 + 30 pk | #1511 | #1509 | #1500 | #1520 |
1200 cc t/m 1972 (chassisnr. 112 2670 582)¹ | ||||||
1300 cc t/m 7/1970¹ | ||||||
1200 cc vanaf 1972 (chassisnr. 112 2670 583) t/m 1980 * ¹ | #1513 | #1512 | #1500 | #1521 | ||
1300 cc vanaf 8/1970 en later¹ | ||||||
200 | 1500 cc¹ | #1514 | #1508 | #1501 | #1520 | |
1600 cc t/m 7/1970¹ | ||||||
1600 cc 8/1970 t/m 1975² + motoren beginnend met AJ, AL en ACD¹ | #1510 | #1507 | #1501 | #1521 | ||
1200 cc vanaf 1980 (motorcode D 1 455 271) en later | ||||||
215 | 1600 cc vanaf 1975² (motorcode begint met AS of AF) en later | #21545 | #21550 | #41549 | #1521 | |
type 3 | 180 | t/m 7/1962 | #1511 | #1509 | #1500 | #1520 |
200 | vanaf 8/1962 t/m 7/1970 | #1514 | #1508 | #1501 | #1520 | |
vanaf 8/1970 en later | #1510 | #1507 | #1501 | #1521 | ||
type 4 | 210 | 1700 cc | #41546 | - | - | #1521 |
1800 cc (motorcode begint met AW of AP) t/m 1974³ | ||||||
215 | 1800 cc (motorcode begint met AW of AP) vanaf 1974³ t/m 7/1974 | #21545 | #21550 | #41549 | #1521 | |
228 | 1800 cc (motorcode begint met ED) | #41548 | - | #41550 | #1521 | |
2000 cc | ||||||
CT/CZ | 215 | alle | #21545 | #21550 | #41549 | #1521 |
WBX |
215 | 1900 cc motorcode begint met DF t/m 1983 (DF 027930) | #21545 | #21550 | #41549 | #1521 |
1900 cc motorcode begint met DG t/m 1983 (DG 017790) | ||||||
1900 cc motorcode begint met DH t/m 1983 (DH 002 308) | ||||||
228 | 1900 cc motorcode begint met DF vanaf 1983 (DF 027931) | #41548 | - | #41550 | #1521 | |
1900 cc motorcode begint met DG vanaf 1983 (DG 017791) | ||||||
1900 cc motorcode begint met DH vanaf 1983 (DH 002 309) | ||||||
1900 cc met motorcode GW of SP | ||||||
2100 cc alle | ||||||
Diesel | 215 | alle | #71545 | #71546 | - | #1521 |