Koppeling binnenkabel
De grootste ergernis onderweg is het aftrappen van de koppelingskabel wat je in de meeste gevallen had kunnen voorkomen door bij iedere onderhoudsbeurt de staat van de kabel te controleren. Corrosie en metaalmoeheid is de hoofdreden dat de kabel afbreekt maar ook het continu schuren langs scherpe delen is een veelvoorkomend euvel. Indien slijtage door metaalmoeheid komt breekt de kabel in de meeste gevallen af op de montage plaatsen en bij corrosie op plaatsen waar deze onbeschermd is opgesteld, dit zijn dan ook de plaatsen waar je regelmatig een controle op moet uitoefenen. In onderstaand overzicht staat iedere kabel vermeld inclusief de lengte in millimeters en bij sommige kabels een extra opmerking, als hier niets staat vermeld is er geen uitzondering en geschikt voor alle modellen en uitvoeringen. Indien er een nummer achter het bouwjaar staat vermeld verwijst dit naar het chassisnummer waar de wisseling heeft plaats gevonden in het bouwjaar voorgaand aan dit nummer. Voordat je met de klus begint is het raadzaam eerst even goed te kijken of er nog niet meer onderdelen aan vervanging toe zijn, de meest voorkomende onderdelen die je tegen kunt komen staan onder “aanverwanten” vermeld.
model | bouwjaar | lengte | opmerking | binnenkabel |
Kever | t/m 7/1960 | 2268 | #901 | |
8/1960 t/m 7/1961 | 2268 | behalve export en cabrio | #901 | |
8/1960 t/m 7/1961 | 2250 | export en cabrio uitvoering | #919 | |
8/1961 t/m 1963 (5 261 829) | 2268 | #901 | ||
1963 (5 261 830) t/m 1966 (116 532 999) | 2268 | behalve export en cabrio | #901 | |
1963 (5 261 830) t/m 1966 (116 532 999) | 2258 | export en cabrio uitvoering | #904 | |
1966 ( 116 533 000) t/m 7/1971 | 2260 | |
#903 | |
8/1971 t/m 1974 (114 2663 259) | 2281 | #900 | ||
1974 (114 2663 260) en later | 2270 | #902 | ||
Karmann Ghia T14 | t/m 7/1960 | 2268 | #901 | |
8/1960 t/m 7/1961 | 2250 | #919 | ||
8/1961 t/m 1963 (5 261 829) | 2268 | #901 | ||
1963 (5 261 830) t/m 1966 (146 532 999) | 2258 | #904 | ||
1966 ( 116 533 000) t/m 7/1971 | 2260 | #903 | ||
8/1971 t/m 1974 (144 2663 259) | 2281 | #900 | ||
1974 (144 2663 260) en later | 2270 | #902 | ||
Karmann Ghia T34 | t/m 1965 (345 125 560) | 2333 | #30902 | |
1965 (345 125 561) en later | 2333 | #30903 | ||
Bus | t/m 5/1959 | 3116 | linkse besturing | #20901 |
6/1959 t/m 1961 (835 705) | 3110 | #20902 | ||
1961 (835 704) t/m 7/1967 | 3116 | #20901 | ||
8/1967 t/m 7/1971 | 3200 | #20900 | ||
8/1971 t/m 7/72 | 3196 | #20904 | ||
8/1972 t/m 7/1979 | 3215 | #20905 | ||
8/1979 en later (T25) | 3855 | #70908 | ||
t/m 2/1955 | 3200 | rechtse besturing | - | |
3/1955 t/m 5/1959 | 3135 | #20903 | ||
6/1959 t/m 1961 (835 704) | 3116 | #20901 | ||
1961 (835 705) t/m 7/1967 | 3135 | #20903 | ||
8/1967 t/m 7/1969 | 3243 | #20907 | ||
8/1969 t/m 7/1971 | 3254 | #20906 | ||
8/1971 t/m 7/1972 | 3196 | #20904 | ||
8/1972 t/m 7/1979 | 3215 | #20905 | ||
Type 3 | t/m 1965 (315 125 560) | 2333 | #30902 | |
1965 (315 125 561) en later | 2333 | #30903 | ||
Kübel | t/m 7/1971 | 2260 | #903 | |
8/1971 t/m 1975 (185 2098 328) | 2281 | #900 | ||
1975 (185 2098 329) en later | 2270 | #902 |