Volkswagen onderdelen kennisbank
 

Sand seal power poelie Machinery-in (146 mm). Type 1 motoren (behalve 25+30 pk)

 

Sand seal poelies

Alle Type 1 motoren zijn bij de krukas poelie niet voorzien van een vervangbare keerring, indien hier toch een olielekkage ontstaat kan het zijn dat de groeven in de poelie zijn uitgesleten of in het ergste geval is het carter uitgesleten waardoor de olie niet meer wordt tegengehouden. In dit laatste geval ben je aangewezen op een sand seal bolt-in poelie. Hierbij wordt een aluminium huis met een vervangbare keerring in het carter geplaatst (zonder hiervoor de motor uit te bouwen) die nu voor de afdichting gaat zorgen. Na het monteren van de sand seal poelie, die dus geen groeven meer heeft maar afdicht op de keerring, is de lekkage opgelost.
 
Indien de keerring lek raakt dan kun je deze eenvoudig vervangen door een nieuw exemplaar, welke los leverbaar zijn. Het is ook mogelijk om een machinery-in sand seal poelie te monteren maar hiervoor is het noodzakelijk om het carter aan de poelie zijde uit te draaien, waardoor de keerring direct in het carter wordt gemonteerd. Indien je toch bezig bent met motorrevisie, dan is het verstandig deze optie te kiezen.
 
Door het monteren van een sand seal poelie is er een veel betere afdichting ontstaan dan standaard het geval is vandaar dat sand seal poelies vaak standaard worden gebruikt in de cross en race wereld. De sand seal poelies zijn allen gemaakt van gepolijst aluminium en voorzien van graden verdeling, zowel verkrijgbaar in standaard maat (Ø 170 mm) als in power poelie maat (Ø 145 mm) met keuze uit bolt-in of machinery-in uitvoering.
 
 Let op! het is bij de bolt-in poelies noodzakelijk om een langere poelie bout te monteren, deze komt iets verder naar voren waardoor de lengte van de standaard bout te kort is geworden, neem deze er wel extra bi (zie extra optie). Alle sand seal poelies worden  geleverd inclusief keerring.

alleen geschikt voor type 1 motoren (behalve 25 en 30 pk motoren)

Bolt-in” poelies
#1937 standaard poelie (Ø 170 mm)
#1970 power poelie (Ø 145 mm)

“Machinery-in” poelies
#1938 standaard maat (Ø 170 mm)
#1971 power poelie (Ø 145 mm)

extra optie

Bij het monteren van een “Bolt-in” poelie is je bestaande poeliebout te kort en moet worden vervangen door deze verlengde bout, neem deze optie er altijd extra bij. Wordt in verchroomde uitvoering geleverd inclusief aandrukring.

#1940  verlengde poeliebout chroom

vervangings onderdelen

De keerring voor zowel de “bolt-in” als de “Machinery-in” poelies  zijn gelijk neem er altijd één op voorraad, het is geen reguliere maat die je overal kunt halen.  Voor “Bolt-in” poelies is de aluminium behuizing (inclusief keerring) ook los leverbaar zoals ook de afstandsringen. De aluminium behuizing met de keerring wordt ook veelvuldig toegepast om te gebruiken in combinatie met een bestaande poelie, hierbij is het wel noodzakelijk om je poelie af te draaien zodat deze in de behuizing past, speciaal voor diegene die de lekkage willen oplossen maar het uiterlijk van de motor niet willen aantasten. Let op: dit vereist wel vakmanschap en is dus geen kant en klare oplossing.

#1957 losse keerring (bolt-in en machinery-in)
#1949 “bolt-in” keerring behuizing (incl. Keerring)
#4949 afstandsringen set