Volkswagen onderdelen kennisbank
 

Krukaskeerring (poelie zijde). Water boxer motoren

 
vw artikelnummer: 025105247A

Dit onderdeel is geschikt voor:

 

Standaard krukaskeerringen

Lekkage op de krukaskeerring(en) is een veel voorkomend probleem, vervanging van de keerring is hiervoor dan ook de enige oplossing. Type 1, type 3 en CT/CZ motoren zijn alleen aan de vliegwielzijde voorzien van een keerring, de poelie zijde krijgt zijn afdichting door terugdraaiende groeven in de poelie. Als de motor op deze plaats lekt kunnen de groeven in de poelie zijn versleten maar het komt vaker voor dat het carter op deze plaats is uitgelopen. Dit is op te lossen door het carter uit te draaien en te voorzien van een keerring met een aangepaste poelie (sand-seal). Indien het carter licht is ingelopen; wat merendeel het geval is, kun je ook een bolt-in sand-seal poelie monteren. Hierbij is het niet nodig de motor uit te bouwen, er wordt een behuizing geplaats in het bestaande carter gat welke is voorzien van een keerring. Raadpleeg de sand-seal poelies voor meer informatie. Type 4, WBX en Diesel motoren zijn aan beide zijden voorzien van een keerring. Het is van groot belang dat de keerring gelijkmatig exact recht in het carter wordt geduwd, indien dit niet het geval is kun je na het inbouwen weer opnieuw beginnen, je lekkage probleem is dan niet opgelost. Het gebruik van plaatsing gereedschap waarmee de keerring op de juiste manier wordt gemonteerd is dan ook geen overbodige luxe, indien deze voor je motortype leverbaar is raden we je aan deze direct mee te bestellen (zie optie). Bij sommige keerringen heb je de keuze uit twee uitvoeringen, de standaard keerring welke qua model gelijk is aan het origineel en een uitvoering met een extra stof lip. De extra lip zorgt ervoor dat stof en vuil geen toegang kan krijgen tot de daadwerkelijke keerring. Indien er stof en vuil op het loopvlak terecht komt kan de keerring dit op den duur niet meer tegenhouden wat lekkage tot gevolg kan hebben. Naast deze standaard keerring (met of zonder lip) heb je voor sommige motoren ook nog de keuze uit een siliconen uitvoering welke in het algemeen beter afdicht, deze  keerring wordt apart behandeld, klik op de link onder alternatief voor meer informatie.
 

motortype vliegwielzijde poeliezijde alternatief
standaard met extra stof lip
type 1 25 + 30 pk #1645 - n.v.t. geen
type 1 (behalve 25 + 30pk) #1639 #3639 n.v.t. #1638, #1640 siliconen uitvoering
type 3 #1639 #3639 n.v.t.
type 4 #41643 - #41644 #41642 siliconen uitvoering
CT/CZ #1639 #3639 n.v.t. #1638, #1640 siliconen uitvoering
WBX #41643 - #71644 #41642 siliconen uitvoering
Diesel - #71639   #71638 * geen
* wordt toegepast voor de krukas, nokkenas en tussenas
 
optie: keerring montage gereedschap

Het juist plaatsen van de keerring kan veel ellende achteraf besparen, er is niemand die het graag voor een tweede keer wil uitvoeren, neem geen risico en gebruik het juiste gereedschap. Voor de keerring achter het vliegwiel zijn twee soorten gereedschap leverbaar. Het standaard model is bedoeld voor motoren welke zijn voorzien van de originele krukas met de standaard lengte passtiften, dit model is tevens voorzien van een aandraaibout. Daarnaast is er ook een extra diep model voor krukassen met contragewichten welke zijn voorzien van langere passtiften of standaard krukassen welke achteraf zijn voorzien van langer passtiften. Voor dit laatste model is het raadzaam beide gereedschappen aan te schaffen, het eerste gedeelte pers je met het standaard exemplaar en wanneer je de passtiften gaat raken neem je het extra diep exemplaar. Het extra diep exemplaar wordt geleverd zonder aandraaibout, gebruik hiervoor je vliegwielbout. Voor de type 4 motoren is een gelijksoortig stuk gereedschap leverbaar maar alleen bedoeld voor de keerring aan de poeliezijde.

keerring achter het vliegwiel is alleen geschikt voor type 1 (behalve 25+30pk), type 3 en CT-CZ motoren

#1105 standaard achter het vliegwiel
#4119 extra diep voor achter het vliegwiel

keerring achter de poelie is alleen geschikt voor type 4 motoren

#44119