Volkswagen onderdelen kennisbank
 

Hoofdlagers met +1 mm axiaal lager (21 mm). Type 1, Type 3, CT/CZ motoren: krukas 0.25 / standaard carter

 

Motor lagers vanaf 8/1960 en later (behalve 25 en 30 pk motoren)
Bij iedere motorrevisie moet je alle lagers vervangen. Indien het carter in
lijn is geboord, of de krukas is geslepen, heb je zogenaamde overmaatse lagers
nodig. Het carter moet worden gelijnboord als de lagerplaatsen oneffen- heden
bevatten en/of deze niet meer de juiste maat hebben. De krukas is het beste
te controleren door met je nagel over de lagerplaatsen te glijden, merk je
oneffenheden dan moet de krukas worden geslepen. Ook wanneer de maat afwijkt
of wanneer er een slag in zit is slijpen noodzakelijk. Voor de meeste combinaties
overmaat is een passend lager te krijgen.  Indien er op het eerste hoofdlager
teveel axiale speling komt, is het noodzakelijk om de zitting van het lager
af te draaien van de standaard 22 mm breedte naar een breedte van , 21 mm ,
20 mm of zelfs naar 18 mm.  De eerste maat die in de omschrijving van de krukas
lagers wordt gegeven (bij de benaming) geeft de breedte van het eerste hoofdlager
aan.  De term ‘standaard’ (of std.) houdt in dat er niets is uitgeboord of
afgeslepen (meet dit voor de zekerheid na met een micro meter). Overmaatse
nokkenas- lagers tref je voornamelijk aan bij door Volkswagen gereviseerde
motoren, het motornummer is verzonken aangebracht. Alle lagers worden in een
complete set geleverd. Let op! als je moet lijnboren altijd eerst de lagers
aanschaffen en dan pas lijnboren, dan ben je zeker van de juiste maat, dit
komt erg nauwkeurig.
Krukaslagers
Van vele lager maten zijn twee merken leverbaar, de meeste lagers zijn het
merk Sintermetal  maar door de grote vraag naar lagers van de merken Kolbenschmidt,
Mahle en Glyco (origineel door Volkswagen gebruikt hebben we besloten deze
naast Sintermetal ook in het leveringsprogramma te nemen. Helaas is de verkrijgbaarheid
van Kolbenschmidt, Mahle en Glyco zeer moeilijk dat is dan ook de reden dat
we regelmatig zullen moeten overschakelen tussen deze merken om deze te kunnen
aanbieden. Deze webwinkel is altijd aktueel, het merk wat momenteel wordt geleverd
staat bij ieder lager vermeld. Het zijn allen A merken die kwalitatief gelijk
staan, daar hoef je geen zorgen om te maken. Sintermetal is minder bekend in
Europa maar zeker een goed lager en mag zeker niet als een B-kwaliteit worden
bestempeld, praktisch alle grote Zuid en Noord Amerikaanse revisie bedrijven
maken van deze lagers gebruik. Voor de super stock carter adviseren we zelfs
alleen Sintermetal lagers, door de samenstelling van het materiaal zijn deze
geschikter voor deze carters dan de Kolbenschmidt, Mahle of Glyco lagers.