Volkswagen onderdelen kennisbank
 

Hoofdlagers met standaard axiaal lager (22 mm). Type 1, Type 3, CT/CZ motoren: krukas 1.00 / carter 0.75

 

Hoofdlagers 

Bij iedere motorrevisie moet je alle lagers vervangen, indien het carter in lijn is geboord, of de krukas is geslepen, heb je zogenaamde overmaatse lagers nodig. Het carter moet worden gelijnboord als het lager bed oneffenheden bevat en/of deze niet meer de juiste maat hebben. De krukas is het beste te controleren door met je nagel over de lager bedding te glijden, merk je oneffenheden dan moet de krukas worden geslepen. Ook wanneer de maat afwijkt of wanneer er een slag in zit is slijpen noodzakelijk. Voor de meeste combinaties overmaat is een passend lager te krijgen. Indien er op het eerste hoofdlager (axiaal lager) teveel speling komt, is het noodzakelijk om de zitting van het lagerbed af te draaien, ook hiervoor zijn lagers leverbaar waarbij het axiaal lager breder is dan standaard (de breedte van het lagerbed in het carter wordt extra vermeld). De term ‘standaard’ houdt in dat er niets is uitgeboord of afgeslepen, meet dit voor de zekerheid na met een micro meter of schaf een lager meethulpstuk aan waarmee je exact kunt bepalen wat de huidige maatvoering is (zie opties). Alle lagers worden in een set geleverd. 

Let op! Als je moet lijnboren of slijpen altijd eerst de lagers aanschaffen en dan pas lijnboren, dan ben je zeker van de juiste maat, dit komt erg nauwkeurig. Houd er rekening mee dat lagers in geopende verpakking niet meer retour kunnen worden genomen.

Steel-backed lagers

Volkswagen heeft tot half jaren 60 lagers geproduceerd waarbij aluminium het hoofdbestandsdeel was, later is dit gewijzigd naar zogenaamde “steel-backed” lagers. Hierbij is in het lager een stalen versteviging aangebracht waardoor het lager minder gevoelig is voor slijtage wat resulteert in een langere levensduur. De grootste en meest bekende toeleveranciers aan Volkswagen (Kolbenschmidt en Mahle)  zijn hier helaas mee gestopt, er worden nu alleen nog maar lagers geproduceerd enkel uit aluminium (dat is goedkoper). Voor een standaard motor is dat geen probleem maar voor een getunde motor waarbij de lagers veel meer te verduren krijgen zijn alleen “steel-backed” lagers aan te raden. Volkswagen heeft dit niet voor niets aangepast vandaar dat de professionele motorbouwer ook voor een standaard motor geen genoegen zal nemen met lagers enkel geproduceerd uit aluminium of er moet niets anders verkrijgbaar zijn. Indien er een bestelnummer dik gedrukt staat aangegeven gaat het hierbij om  “steel-backed” lagers, ofwel lagers met een stalen versteviging. 

let op: Bij de merken Kolbenschmidt of Mahle hebben we alleen de “steel-backed” versie oftewel oude voorraad, laat u niet misleiden;  indien er lagers worden aangeboden uit recente producties heb je te maken met lagers geproduceerd uit enkel aluminium. Silverline is op dit moment het enige merk ter wereld wat de concurrentie met Kolbenschmidt en Mahle is aangegaan om juist “steel-backed” lagers te produceren. Een zeer goede keuze, ze kunnen de productie niet bijhouden terwijl de zogenaamde A-merken met een hun goede naam en lagere prijzen het vertrouwen terug proberen te winnen….maar wij weten wel beter. 

25 en 30 pk type 1 motoren

krukas maat carter maat (axiaal lager 24 mm)* carter maat (axiaal lager 23 mm)*
standaard 0.50 mm 0.50 mm
standaard #1604 #5939 -
0.25 mm #5915 #5906 -
0.50 mm #5938 #5940 #5943
0.75 mm - #5941 #5944
1.00 mm - #5942 -
* de standaard maat van het axiaal lager bij 25 en 30 pk motoren  is 24 mm
 
type 1 (behalve 25 en 30 pk), type 3 en CT/CZ motoren
krukas maat carter maat met standaard axiaal lager (22 mm)
standaard 0.25 mm 0.50 mm 0.75 mm 1.00 mm
standaard #1610 #3510 #1608 #3550 #1609
#5933   #5934   #5932
0.25 mm #1611 - #1670 #3554 #1675
#5937   #5935   #5925
0.50 mm #1612 #3516 #1671 #3558 #1676
#5927   #5936   #5926
0.75 mm #1613 #3519 #1672 #3562 -
#5929   #5948    
1.00 mm #3504 - - #3566 #3585
1.25 mm #3506 - #3541 #3570 #3588
1.50 mm #3508 -   #3574 #3591
 
krukas maat carter maat met +1 mm axiaal lager (21 mm)
standaard 0.25 mm 0.50 mm 0.75 mm 1.00 mm 1.50 mm
standaard #3500 #3512 #1614 - #1631 #3595
    #5923   #5924  
0.25 mm #3501 #3515 #1674 #3557 #1742 #3597
    #5917   #5918  
0.50 mm #3502 #3518 #1711 #3561 #1743 #3599
    #5916   #5919  
0.75 mm - - #1716 - #1744 -
    #5921   #05920  
1.00 mm - - - #3569 #3587 #3603
    #5922      
1.25 mm - - #3544 #3573 #3590 -
1.50 mm #3509 - - #3577 #3593 -
 
krukas maat carter maat met +2 mm axiaal lager (20 mm)
0.25 mm 0.50 mm 0.75 mm 1.00 mm 1.50 mm 2.00 mm
standaard #3511 #3532 - #3579 #1605 -
  #5951   #5952 #5914  
0.25 mm #3514   #3556 #3581    
  #3534   #5909 #5907 #5908
0.50 mm - - -   #1688  
      #5950 #5949 #5910
0.75 mm - - #3564     -
      #1696 #3637  
1.00 mm - #3540 - - - -
1.25 mm #3526 #3543 #3572 - - -
1.50 mm #3529 #3547 #3576 #3592 - -
 
krukas maat carter maat met +4 mm axiaal lager (18 mm)
0.50 mm 0.75 mm 1.50 mm
standaard - - #3594
0.25 mm - #3555 -
0.50 mm #3535 - -
1.00 mm - #3567 -
1.25 mm - #3571 -
1.50 mm #3546 - -
 
Type 4 motoren
krukas maat carter maat met std. axiaal lager (22 mm)
standaard 0.50 mm
standaard #41680 #41677
0.25 mm #41670 #41678
0.50 mm #41671 #41679
0.75 mm #41672 -
 
WBX motoren t/m 7/1985
krukas maat carter maat
standaard
standaard #71610
0.25 mm #71611
 
WBX motoren vanaf 8/1985
krukas maat carter maat
standaard
standaard #71612
0.25 mm #71613