Weber, EMPI en Dellorto luchtfilters
Als je motor is voorzien van Weber, EMPI of Dellorto carburateurs dan is hiervoor een ruime keuze aan luchtfilters aanwezig. De meeste luchtfilters zijn voorzien van een verchroomde bovenzijde, voor de Weber IDF, EMPI HPMX of deDellorto DRLA heb je zelfs de keuze uit een aluminium (Billet Style) luchtfilter wat qua uiterlijk boven alle anderen uitsteekt en dan ook alleen is bedoeld voor de perfectionisten onder ons. Alle luchtfilters worden compleet met filterelement, pakkingen en montagemateriaal geleverd, waarbij het filterelement, pakking en carterontluchting aansluiting voor sommige modellen ook los leverbaar zijn als vervangend onderdeel. De gebruikte filters zijn zeer hoogwaardig, testen hebben uitgewezen dat ze niet onder doen voor de “grote merken” zoals bijvoorbeeld K&N. Het is wel belangrijk dat het filter wordt voorzien van luchtfilterolie om een maximale filtering te garanderen, neem deze er altijd extra bij (zie opties). Het wordt aanbevolen het filter iedere 5000 km grondig te reinigen met luchtfilter cleaner en daarna weer te voorzien van luchtfilter olie. Bij extreme vervuiling of beschadiging dient het filter element te worden vervangen, indien er geen vervangend filterelement leverbaar is zul je een compleet nieuw luchtfilter moeten bestellen. Bij een open motorruimte zoals bij Baja’s, Buggy’s en Kevers die in de autocross worden gebruikt is het raadzaam het filter te voorzien van een pre-filter. Een pre-filter houdt het ergste vuil tegen, dit ter behoud van de levensduur van je filter element (zie opties). Indien je niet precies weet welke carburateur er op je motor zit gemonteerd bekijk dan de afbeeldingen, deze geven ook de onderzijde van het luchtfilter weer wat correspondeert met de bovenzijde van de carburateur waarvoor hij is bedoeld. Alle luchtfilters worden per stuk geleverd.
carburateur type | nummer | afmeting lxbxh | vorm | afwerking | vervangingsdelen |
Weber IDF Dellorto DRLA EMPI HPMX |
#32157 | 172 x 115 x 41 mm | rechthoekig | verchroomd | #5230 pakking |
#2158 | 172 x 115 x 66 mm | rechthoekig | verchroomd | #2156 filter element ¹, #5230 pakking |
|
#4159 | 176 x 115 x 88 mm | ovaal | verchroomd | #2154 filter element ¹, #5230 pakking |
|
#4158 | 182 x 119 x 96 mm | ovaal | aluminium ( Billet) | ||
Weber DCNF | #2155 | 176 x 115 x 45 mm | ovaal | verchroomd | geen losse delen leverbaar |
Weber DFV, DFAV, DFEV EMPI EPC 34/36F |
#2157 | 172 x 115 x 66 mm | rechthoekig | verchroomd | #2156 filter ¹, #5231 pakking, #2159 ontluchting |
Weber ICT EMPI EPC 34 |
#2146 * | Ø 87 x 109 mm hoog | rond | bovenzijde chroom | n.v.t. ² |
#32158 | Ø 133 x 37 mm hoog | rond | verchroomd | geen losse delen leverbaar |
¹ hiervoor is ook een pre-filter leverbaar zie opties
² tevens te gebruiken voor de originele Solex carburateur, filter en filterbehuizing is één geheel wat in zijn geheel moet worden vervangen.
Opties
Het is belangrijk dat het luchtfilter wordt voorzien van olie voor een maximale filtering, bestel bij je nieuwe filter direct luchtfilterolie voor het behoud van je motor. Maak iedere 5000 km je filter grondig schoon met luchtfilter cleaner en spuit het filter weer opnieuw in met luchtfilterolie. Bij extreme vervuiling of een beschadigd filter zul je het filter moeten vervangen (zie overzicht hierboven) of als er geen vervangingsfilter voor handen is een compleet nieuw luchtfilter. Voor auto’s met een open motorruimte is het aan te raden het luchtfilter te voorzien van een pre-filter, een nylon filter systeem wat over het complete luchtfilter wordt getrokken, Een pre-filter, dit stopt zand en ander grofvuil voordat het in je filter element verdwijnt, klik op een willekeurig pre-filter bestelnummer voor meer informatie.
#52160 filter element cleaner 355 ml in spuitflacon
#52158 filterelement olie 148 ml spuitflacon
#4161 pre-filter voor de rechthoekige luchtfilters #2158 en #2157
#4162 pre-filter voor de ovale luchtfilters #4159 en #4158