Aluminium verwarmingsslangen
In de koffer en motorruimte bevinden zich diverse verwarming slangen welke worden gebruikt voor de voorverwarming van de carburateur of voor de kachelvoorziening in de wagen. Volkswagen heeft merendeel aluminium slangen gebruikt die zijn voorzien van een papieren binnen en buitenmantel. Het voordeel hiervan is dat de warme lucht langer wordt vastgehouden (isolerend) maar het zicht wil ook nog wat vandaar dat de meest voorkomende slangen ook in vol aluminium leverbaar zijn. Behalve dat de warmte iets minder goed wordt vastgehouden hebben ze een paar grote voordelen ten opzicht van de kartonnen versie. Ze zijn enorm flexibel, beter bestand tegen hitte van buitenaf en niet te vergeten veel beter bestand tegen vocht. Bij het gebruik van een spaghetti uitlaatsysteem is het noodzakelijk aluminium kachel slangen te gebruiken, de kachelslang wordt nu direct op de kachelpot geschoven en loopt hiermee langs de uitlaatbuizen, flexibel en bestand tegen hitte van buitenaf is hierbij dus erg belangrijk.
De slangen zijn uittrekbaar maar hoe verder je ze uit trekt hoe zwakker ze worden, hou hier rekening mee voordat je ze inkort. In onderstaande overzichten staan alle slangen vermeld voorzien van diameter, uitgetrokken lengte en toepassing. Indien er in deze maat een kartonnen uitvoering leverbaar is staan deze onder alternatieven zoals ook een op maat gemaakte kunststof uitvoering. De kunststof slang is een direct montage klare oplossing voor tussen het koelhuis en de verwarming doorvoer potjes op de uitlaat van een standaard type 1 motor, is vochtbestendig en geeft een strak afgewerkte motorruimte. Volkswagen heeft deze slangen op de laatste Mexico Kevers standaard gemonteerd gehad.
Motorruimte slangen
VW model | locatie / bouwjaar | aluminium uitvoering | alternatieven * | ||
Ø x lengte | bestelnr. | karton | plastic | ||
Kever Karmann Ghia Bus (type 1 motor) Kübel (civiel) |
tussen koelhuis en tussenpotjes (std. uitlaat) | 50 x 1000 mm | #1095 | #1097 | #1074 |
tussen koelhuis en kachelpot (spaghetti uitlaat) | geen | geen | |||
Type 3 | tussen koelhuis en kachelpot (spaghetti uitlaat) | 60 x 1000 mm | #1077 | geen | geen |
Kever | luchtfilter voorverwarming 11/1963 t/m: 1200 1969 motornummer D 0458808 1300 1968 motornummer F 1380778 of E 0015146 1500 8/1967 |
25 x 900 mm | #1096 | #1016 | |
luchtfilter voorverwarming vanaf: 1200 1969 motornummer D 0458809 1300 1968 motornummer F 1380779 of E 0015147 1500 8/1967 en later 1600 alle bouwjaren |
50 x 1080 mm | #1095 | #1097 | ||
Type 3 | luchtfilter voorverwarming t/m 1966 (motornummer K 0044527) |
25 x 900 mm | #1096 | #1016 | |
Bus (type 4 motor) | tussen aanjager en kachelbuis op motor rechts | 60 x 1000 mm | #1077 | #21098 |
locatie / bouwjaar | aluminium uitvoering | alternatief * | |
Ø x lengte | bestelnr. | karton | |
kokerbalk naar Y-stuk (in de A-stijl) 8/1965 t/m 7/1968 (latere bouwjaren zie¹) |
38 x 1000 mm | #1090 | #4068 |
Y-stuk naar voorruit ontwaseming midden rooster 1200-1300-1500-1302 vanaf 8/1970 |
25 x 1000 mm | #1096 | #1016 |
ventilatiehuis verbinding slang 1300-1500 8/1967 t/m 7/1970 |
45 x 1000 mm | #1098 | #4069 |
* klik op het bestelnummer voor meer informatie
¹ voor latere bouwjaren gebruik slang #1095 met slangklemmen (is een paar mm te groot voor deze toepassing)