Volkswagen onderdelen kennisbank
 

Motorklep bagagerek RVS met houten liggers. Kever t/m 7/67 + 1200 t/m 7/73 sedan (aanpassen voor andere bouwjaren)

 
vw artikelnummer:

Dit onderdeel is geschikt voor:

 

Bagagerek

Het bagagerek was de eerste accessoire die er voor de auto leverbaar was, al vanaf de beginperiode wilde de bestuurder meer meenemen dan mogelijk was. Indien er geen bagagerek standaard was inbegrepen kon dit voor iedere model en merk als extra accessoire worden aanschaft. Voor onze klassieke Volkswagen was niet veel anders, diverse accessoire fabrikanten ontwikkelden manieren om extra bagage mee te nemen. Helaas zijn de meeste fabrikanten intussen gestopt met de productie van bagagerekken voor onze old-timer maar gelukkig zijn er altijd weer specialisten die reproducties of eigen creaties op de markt brengen. Hieronder staan de diverse bagagerekken welke leverbaar zijn voor onze klassieker.

“Classic” dak bagagerek

Deze zeer populaire dak bagagerekken worden met klemmen vastgezet rond de regengoot en zijn voorzien van authentiek houten liggers. Je hebt de keuze uit een grijs gelakt of een RVS frame waarbij het grote Bus rek is voorzien van een gepolijst aluminium reling of bij het RVS model een eveneens RVS reling. Het grijs gespoten frame is zoals het toentertijd ook leverbaar was terwijl het gepolijst RVS frame hier een verbetering op is waarbij het roestprobleem niet meer kan plaats vinden. De Kever bagagerekken zijn toepasbaar op alle bouwjaren met uitzondering van de cabriolet uitvoering en de Bus rekken t/m 7/1979 met uitzondering van de high roof (verhoogd dak) modellen. 

Let op! de opgegeven afmetingen geven de maat aan van het te beladen gedeelte 

#487  Kever met een grijs gespoten frame ca.109 cm x 95 cm
#3487  Kever met een gepolijst RVS frame ca. 109 cm x 95 cm
#20486  Bus t/m 7/1979 met grijs gespoten frame en reling ca. 50 cm x 112 cm*
#20487  Bus t/m 7/1979 met grijs gespoten frame en gepolijst aluminium reling ca. 108 cm x 105 cm*
#20499  Bus t/m 7/1979 met RVS frame en gepolijst RVS reling ca. 108 cm x 105 cm*


* extra ladder optie 

Het beladen van het bagagerek voor de Bus is wat onhandig in verband met de hoogte, speciaal hiervoor is een ladder ontwikkeld die het beladen een stuk eenvoudiger gaat maken. Deze gepolijst RVS ladder wordt aan de zijkant van reling gemonteerd, steunt op de carrosserie, en wordt aan de onderzijde vastgeklemd aan de wielrandtoer. De delen waar de ladder tegen de carrosserie steunt zijn beschermd met rubber doppen. Als je het bagagerek gaat beladen zal je snel het nadeel van de hoogte ondervinden en is deze ladder geen overbodige luxe.

#20482  Bus t/m 7/1979 

 “Vintage” dak bagagerek 

De “classic” dak bagagerekken hebben een vrij vierkante vorm, terwijl onze Kever en Karmann Ghia niet bepaalt vierkant kunnen worden genoemd. Het zou zoveel mooier zijn als ook het bagagerek de contouren van de carrosserievorm zou opvolgen. Met deze gedacht in het achterhoofd zijn de makers van het ‘Vintage” bagagerek begonnen met de ontwikkeling van een bagagerek wat wel met de contouren meeloopt. Het resultaat is grandioos te noemen, een bagagerek wat zeer klassiek oogt, volledig met de daklijn meeloopt, gemaakt is van gepolijst roestvrij staal en voorzien van houten liggers die met oog op detail als een honinggraad met elkaar worden verbonden. De montage gebeurd aan de regengoten met het bijgeleverd (RVS) montagemateriaal. Leverbaar voor zowel Kever als Karmann Ghia met uitzondering van de cabriolet uitvoeringen.

#4487  Kever
#14487  Karmann Ghia


Motorklep bagagerek

Indien er meer bagageruimte benodigd is dan kan de Kever of de Karmann Ghia ook worden uitgerust met een motorklep bagagerek. Deze bagagerekken worden gemonteerd tussen de koelgleuven en bij de Kever tevens aan de bumpersteunen. Voor de Karmann Ghia is het geen belemmering voor het openen van de motorklep, bij de Kever moet je de onderste montage poten los draaien en het rek naar boven kantelen of schuiven. Leverbaar met een verchroomd, galvaniseerde of RVS frame voorzien van houten of metalen liggers. Alle bagagerekken worden geleverd inclusief montage materiaal.

let op: indien je kiest voor een gegalvaniseerd of verchroomd frame houd er dan rekening mee dat je het frame vanaf de aankoop moet beschermen en onderhouden tegen roestvorming, wil je geen onderhoud plegen kies dan voor een RVS frame als dit voor je VW model leverbaar is.

gegalvaniseerd frame en liggers

#1158  Kever sedan alle modellen t/m 7/1967 + 1200 t/m 7/1973 ¹

verchroomd frame met liggers

#10400  Karmann Ghia sedan en cabriolet alle bouwjaren

RVS frame met houten liggers

#3490  Kever sedan alle modellen t/m 7/1967 + 1200 t/m 7/1973 ¹

RVS frame en liggers

#3491  Kever sedan alle bouwjaren ²
#3493  Kever Europese cabriolet vanaf 8/1969 en later + USA cabriolet vanaf 8/1969 t/m 7/1974


¹ montage op latere  bouwjaren en uitvoeringen is mogelijk door de onderste bevestiging door de bumpersteun vast
   te zetten in plaats van rond de bumpersteun (gat boren in de bumpersteun).
² 8.5 mm gaatje boren in de bumpersteunen voor de montage is noodzakelijk