Volkswagen onderdelen kennisbank
 

Nardi design houten stuur Ø 40 cm. Kever. Karmann Ghia. Bus t/m 7/79. Type 3

 

Nardi design houten stuur

Bij het horen van de naam “Nardi” gaat het hart van de klassieke sportwagen liefhebber sneller kloppen. De droom om ooit een origineel Nardi stuur te bemachtigen is tegen een betaalbare prijs haast een onmogelijke taak. Daar is nu verandering in gekomen met dit op het Nardi design geïnspireerde houten stuurwiel, weliswaar niet goedkoop maar wel beter bereikbaar om je droom te verwezenlijken.
 
In 1958 begon Enrico Nardi een  samenwerking met Enzo Ferrari: Mr. Ferrari was gewend veel aandacht te schenken aan details van zijn auto's, hetgeen wat Enrico op stuurwiel gebied kon bieden. Er ontstond een langdurig samenwerking tussen Nardi en Ferrari, meeste Ferrari’s werden standaard uitgerust met een Nardi stuurwiel. Mede door deze samenwerking werd het Nardi stuurwiel wereldbekend waarbij het niet bleef bij Ferrari alleen, veel merken met een race geschiedenis wisten Nardi maar al tegoed te vinden.  Nardi werd als leverancier voor productiewagens uitgekozen door onder andere  Lancia, Audi, Maserati, Lamborghini, Rolls Royce, Jaguar, Lotus, TVR, McLaren, Volkswagen, Abarth en BMW. Naast de productie wagens was de accessoire markt een nog groter marktaandeel, hiermee kon Nardi een veel grotere doelgroep bereiken en zodoende werd het monteren van een Nardi stuur voor iedereen toegankelijk. 

Dit Nardi design stuurwiel heeft een diameter van 40 cm, is vervaardigd uit één stuk aluminium met houten buitenrand delen welke aan de onderzijde zijn voorzien van vinger uitsparingen voor een betere grip. Het stuur is niet compleet vlak maar heeft een diepte van 3 cm, samen met de bijbehorende stuurnaaf (niet bijgeleverd) is dit de juiste diepte voor onze Volkswagens. De zwaar verchroomde montagering en montagemateriaal worden bijgeleverd echter zonder de claxon dop, neem ook deze er extra bij.

#2749     

claxondop

Ook de claxondop is niet vergeten en heeft een gelijke perfecte afwerking als het stuur, vervaardigd uit tot hoogglans gepolijst aluminium. Qua degelijkheid zijn er weinig stuurwielen die dit kunnen evenaren. De claxondop wordt niet bij het stuur geleverd, neem deze er altijd extra bij. 

#2748

stuurnaaf

De stuurnaaf is bepalend voor het bouwjaar en/of model Volkswagen. De hoogte is aangepast voor het VW model waarvoor de naaf is gemaakt en dat maakt deze stuurnaaf uniek. De meeste stuurnaven zijn universeel en hebben alleen een wijziging qua passing op stuurstang wat niet altijd goed uitkomt in hoogte. Met deze stuurnaaf bereikt de juiste hoogte voor het VW model waarvoor de naaf is ontwikkeld wat het gebruik alleen maar aangenamer maakt. Ook de stuurnaaf is geproduceerd uit één stuk tot hoogglans gepolijst aluminium waarbij de richtingaangever ontgrendelring moet worden overgezet van het oude stuur.  

let op: als herkenning voor het bouwjaar meet de stuurstang op de vertanding een diameter van 22 mm.
 

#2747
 
 
 
Kever vanaf 8/1959 t/m1973 (chassisnr. 114 2353 465)
Karmann Ghia vanaf 8/1959 t/m 1973 (chassisnummer 144 2353 465)
Type 3 alle bouwjaren
Kübel t/m 7/1/1974
#22746 Bus t/m 7/1967
#22745 Bus vanaf 8/1967 t/m 1974 (chassisnr. 214 2164 059)

extra optie: richtingaangever ontgrendelring

Deze behoor je over te zetten van je oude stuur maar mocht dit niet meer aanwezig zijn of je hebt geen oud stuur meer neem deze er dan extra bij.
 
#2703
 
 
 
ontgrendelring zonder claxonring
 
 
 
Kever vanaf 8/1967 t/m 7/1970
Karmann Ghia vanaf 8/1967 t/m 7/1970
Type 3 vanaf 8/1967 t/m 7/1970
Kübel t/m 7/1971
#2707
 
 
 
ontgrendelring met claxon ring
 
 
 
Kever vanaf 8/1970 en later
Karmann Ghia vanaf 8/1970 en later 
Type 3 vanaf 8/1970 en later
Kübel vanaf 8/1971 en later