Nokkenas tandwiel
Het vervangen van de nokkenas is noodzakelijk als de nokken zijn ingesleten of het tandwiel is beschadigd. Controleer de nokkenas zorgvuldig en meet alles na om er zeker van te zijn dat hij nog binnen de slijttoleranties van Volkswagen valt. In veel gevallen zal dit niet meer zo zijn en is vervanging de enige juiste oplossing, je wilt ten slotte niet dat de motor hierop kapot draait.
De nokkenas voor de 25 en 30 PK type 1 motoren bestaat uit drie delen: nokkenas, tandwiel en montage bouten, het voordeel hiervan is dat je achteraf het tandwiel los kunt vervangen. De nokkenas voor de resterende type 1 motoren zijn gelijk aan het origineel met een vast gemonteerd tandwiel.
De type 4 nokkenas is een uitzondering, deze heeft de standaard Porsche 914 specificaties. Porsche heeft in de 914 type 4 motoren gebruikt welke bij Volkswagen werden voorzien van meer vermogen, standaard werd er een sneller nokkenas gemonteerd, misschien niet helemaal origineel voor jou type 4 motor maar wel een aangename bijkomstigheid. Bij deze nokkenas moet je het tandwiel er los nemen (zie opties).
bestelnummer |
motortype /bouwjaar |
25 en 30 pk type 1 motoren |
|
type 1 motoren t/m 7/1971 (behalve 25 en 30pk) |
|
type 3 motoren t/m 7/1971 |
|
type 1 motoren vanaf 8/1971 en later |
|
type 3 motoren vanaf 8/1971 en later |
|
type 4 motoren (Porsche 914 specificaties) |
Type 4 opties
De type 4 nokkenas wordt zonder tandwiel geleverd, neem dit er extra bij, je hebt de keuze uit een standaard tandwiel en tandwiel met rechte vertanding (de montagebouten worden bij de nokkenas geleverd).
#41624 standaard nokkenas tandwiel
#43824 nokkenas tandwiel met recht vertanding