Snelle Nokkenassen
De nokkenas is een belangrijk onderdeel van de motor en komt dan ook al heel snel ter sprake bij motor tuning. De nokkenas bepaalt in welk gebied het maximale koppel wordt bereikt en tot welke toerengebied het vermogen nog verder kan worden opgebouwd. Door de ruime keuze is er voor iedere vorm van motortuning wel een geschikte nokkenas leverbaar. Alle nokkenassen worden geleverd exclusief nokkenastandwiel en montage materiaal, neem deze er altijd extra bij (de nokkenassen voor type 4 motoren zijn wel voorzien van montage materiaal). Bij iedere nokkenas staat de specificatie en het merk met de typeaanduiding wat de fabrikant hanteert vermeld zoals ook de extra opties. Het is bij montage van een nieuwe nokkenas van groot belang dat er ook nieuwe nokvolgers worden gemonteerd en wel de nokvolgers die de fabrikant hiervoor aanraad. Indien het niet aantoonbaar is dat de door de fabrikant geadviseerde nokvolgers zijn gebruikt is er geen enkele vorm van garantie mogelijk, bestel deze er altijd extra bij.
Let op: De nokkenassen voor type 1, type3 CT/CZ en WBX motoren moeten gebruik maken van een type 1 oliepomp t/m 7/1971, herkenbaar aan de inbouwdiepte van 46-47 mm. Controleer dit en neem deze er eventueel extra (zie aanverwanten).
type 1 (behalve 25 en 30 pk), type 3, CT/CZ en WBX motoren
nr. | lift (mm) | openingshoek ² | merk | type | extra opties | |||||
tuimelaar | nokkenas | opening | bij 1.3 mm | tandwiel ¹ | bouten | nokvolgers | ||||
voor originele 1.1:1 tuimelaars nokcenter 108° |
||||||||||
#1643 | 11.735 | 10.668 | 274° | 242° | EMPI | VZ-14 | #3757 | #1776 | #4632 ³ | |
#1644 | 12.154 | 11.049 | 279° | 250° | Engle | VZ-15 | #3757 | #1776 | #1630 | |
#1652 | 12.881 | 11.710 | 298° | 262° | Engle | VZ-30 | #3757 | #1776 | #1630 | |
#1653 | 12.518 | 11.380 | 309° | 278° | Engle | VZ-35 | #3757 | #1776 | #1630 | |
voor 1.1:1 t/m 1.25:1 tuimelaars nokcenter 108° |
||||||||||
#1625 | 10.703 | 9.730 | 276° | 236° | EMPI | W-100 | #3757 | #1776 | #4632 ³ | |
#1626 | 10.952 | 9.956 | 284° | 247° | EMPI | W-110 | #3757 | #1776 | #4632 ³ | |
#1627 | 11.091 | 10.083 | 294° | 253° | EMPI | W-120 | #3757 | #1776 | #4632 ³ | |
#1628 | 11.679 | 10.617 | 301° | 262° | EMPI | W-125 | #3757 | #1776 | #4632 ³ | |
#1629 | 11.706 | 10.642 | 308° | 267° | Engle | W-130 | #3757 | #1776 | #1630 | |
#1623 | 11.847 | 10.770 | 313° | 274° | Engle | W-140 | #3757 | #1776 | #1630 | |
voor 1.4:1 t/m 1.5:1 tuimelaars nokcenter 108° |
||||||||||
#1654 | 12.162 | 8.687 | 280° | 236° | EMPI | FK-65 | #3757 | #1776 | #4632 ³ | |
#1656 | 12.695 | 9.068 | 288° | 244° | EMPI | FK-7 | #3757 | #1776 | #4632 ³ | |
#1657 | 13.585 | 9.703 | 298° | 258° | EMPI | FK-8 | #3757 | #1776 | #4632 ³ | |
#1680 | 13.691 | 9.779 | 310° | 266° | Engle | FK-10 | #3757 | #1776 | #1630 | |
#1681 | 14.261 | 10.186 | 320° | 276° | Engle | FK-87 | #3757 | #1776 | #1630 | |
#1682 | 14.780 | 10.557 | 328° | 282° | Engle | FK-89 | #3757 | #1776 | #1630 | |
#1683 | 15.755 | 11.253 | 328° | 287° | Engle | FK-97 | #3757 | #1776 | #1799 | |
#1765 | 15.861 | 11.329 | 332° | 291° | Engle | FK-98 | #3757 | #1776 | #1799 | |
speciaal voor turbo motoren nokcenter 112° |
||||||||||
#1588 | in 11.09 | in 11.09 | in 294° | in 253° | Engle | TCS-20 | #3757 | #1776 | #1630 | |
uit 10.95 | uit 10.95 | uit 284° | uit 247° |
nr. | lift (mm) | openingshoek ² | merk | type | extra opties | ||
opening | bij 1.3 mm speling | tandwiel ¹ | nokvolgers ³ | ||||
#41650 | 10,74 | 270° | 234° | Webcam | 86 | #41624 | #41633 / #41634 |
#41651 | 11,05 | 290° | 252° | Webcam | 86a | #41624 | #41633 / #41634 |
#41652 | 12,70 | 284° | 249° | Webcam | 163 | #41624 | #41633 / #41634 |
#41657 | 14,53 | 320° | 288° | Webcam | 277 | #41624 | #41633 / #41634 |
¹ ook leverbaar met rechte vertanding #43824
² zonder vermelding is de openingshoek voor zowel de inlaat als de uitlaat gelijk
³ eerste bestelnummer staat voor mechanische nokvolgers en het tweede bestelnummer voor hydraulisch
montage pasta
Alle nokkenassen zijn voorzien van montage pasta, het is raadzaam om alle bewegende delen in de motor bij een revisie hiervan te voorzien, dat voorkomt vroegtijdige slijtage bij het inlopen. Olie is dun en blijft niet op z’n plaats tijdens de revisie werkzaamheden, montage pasta daarentegen wel en beschermd alle delen tijdens de eerste draaiuren. Voor de nokkenas heb je voldoende wat is bijgeleverd maar voor de resterende onderdelen is het handig om een tube mee te bestellen.
#50890