Volkswagen onderdelen kennisbank
 

Nokvolgers standaard 8 stuks. Type 1 motoren t/m 9.92 (behalve 25 + 30 pk). Type 3 motoren

 

Standaard nokvolgers

Bij montage van een nieuwe nokkenas is het raadzaam om ook de nokvolgers te vervangen, deze slijten op elkaar in. Als de oude nokvolgers zijn ingesleten (vlak of zelfs hol gesleten), is het noodzakelijk deze te vervangen, nieuwe nokvolgers zijn altijd bol geslepen. We kennen mechanische nokvolgers waarbij de klepspeling handmatig moet worden gesteld en hydraulische nokvolgers welke zijn voorzien van een automatisch stelmechanisme. Bij het starten van een oudere motor voorzien van deze hydraulische nokvolgers begint dit soms met zwaar getik. De oorzaak hiervan ligt in één of meerdere niet goed werkende nokvolgers, als dit eenmaal begint zal het steeds erger worden. Demonteren en reinigen wil soms helpen, maar in de meeste gevallen is vervangen de enige goede optie.
 
Nokvolgers mogen in het algemeen nooit per stuk worden vervangen maar altijd alle acht gelijktijdig, begrijpelijk want ze zijn allen even oud en zullen dan ook gelijktijdig slijten. Gebruik geen motorolie tijdens de montage maar  uitsluitend montage pasta (zie opties), deze pasta zorgt voor goede smering tijdens de eerste minuten om directe slijtage tegen te gaan, de montagepaste zal met de motorolie worden weggespoeld waarbij de motorolie deze taak zal overnemen.  Tijdens de eerste start moeten de oppervlakken naar elkaar toe slijten,  de motor mag daarom niet onder de 1500 toeren per minuut komen, zorg ervoor dat de eerste 10 tot 15 minuten de motor op 2000 toeren per minuut draait. Vermijd de eerste 500 km onnodig stationair draaien en stel het toerental wat aan de hoge kant af zo rond de 1000 toeren per minuut. De nokvolgers  voor de 25 en 30 pk type 1 motoren wijken af van alle anderen deze zijn één geheel met de stoterstangen maar manier van monteren en indraaien is gelijk. Alle nokvolgers worden in sets van 8 geleverd.   

Let op: Indien er een niet standaard nokkenas wordt gemonteerd (snellere nokkenas) is het van belang dat je de nokvolgers monteert die de fabrikant aanraad te gebruiken. Het materiaal waarvan de nokkenas en de nokvolgers gemaakt zijn hiervoor bepalend, is die te hard of te zacht, gaan de onderdelen op elkaar vreten en ontstaat er onherstelbare schade aan nokkenas en nokvolgers. Garantie wordt dan ook enkel gegeven indien de nokkenas en de nokvolgers op één factuur staan vermeld.


 

motor type bouwjaar / opmerking soort nokvolger bestelnummer
type 1 25 en 30 pk mechanisch #1584
t/m 9/1992 (behalve 25 en 30 pk) mechanisch #1632
vanaf 10/1992 en later (motorcode ACD) hydraulisch #6631
type 3 alle bouwjaren mechanisch #1632
type 4 1700 cc en1800 cc alle motoren
2000 cc motorcode beginnend met GD
mechanisch #41632
2000 cc motorcode beginnend met GE, CU of CV hydraulisch #41631
CT/CZ alle bouwjaren hydraulisch #41631
WBX alle bouwjaren hydraulisch #41631

 
opties

Het is haast een noodzaak om alle bewegende delen in de motor bij een revisie te voorzien van montage paste, dit voorkomt vroegtijdige slijtage bij het inlopen. Olie is dun en blijft niet op z’n plaats vandaar niet geschikt tijdens de revisie werkzaamheden, montage pasta daarentegen wel en beschermd alle delen tijdens de eerste draaiuren. Bij nokvolgers is dit zeer belangrijk om overmatige slijtage tijdens de eerste draaiminuten tegen te gaan, bestel het er daarom direct extra bij. Om de nokvolger tijdens de werkzaamheden op zijn plaats te houden zijner speciale nokvolger klemmen leverbaar, indien je het nog nooit hebt gedaan zal je het proberen zonder deze klemmen maar geloof mij het is een kleine investering voor ongelooflijk veel gemak, probeer maar eens 4 nokvolgers gelijktijdig vast te houden.

#50890 montage pasta (7 gram)
#1108 nokvolger klemmen per paar